Interview met projectleider
Sneller hulp zoeken bij eetstoornissen
Uit eerder onderzoek blijkt dat het ongeveer 5 jaar duurt voordat mensen met een eetstoornis hulp zoeken. Daarom doen wij onderzoek naar de effectiviteit van een online interventie genaamd ‘Featback’. Dit is een webbased interventie die wij aanbieden aan mensen met eetproblemen of eetstoornissen. Wat we met deze interventie willen bereiken is dat de stap naar het zoeken van hulp kleiner wordt.
Waarom e-health?
Wij denken dat e-health hierbij een mooie rol kan spelen en geschikt is, omdat het laagdrempelig, anoniem en gratis gebruikt kan worden. Bovendien hebben de meeste mensen 24/7 toegang tot het internet. Het doel van Featback is dus om eetproblemen te verminderen, maar vooral om deelnemers bewust te maken van de ernst van de eetproblemen. We hopen ze te stimuleren om steun te zoeken in de eigen omgeving of bij een professionele hulpverlener. Deelnemers kunnen wekelijks een korte vragenlijst invullen waarna zij direct geautomatiseerde feedback ontvangen. Een ander belangrijk onderdeel in dit onderzoek is ervaringsdeskundigheid.
Inzet ervaringsdeskundigheid
We onderzoeken namelijk niet alleen Featback zelf, maar ook of ondersteuning van ervaringsdeskundigen kan bijdragen aan de effectiviteit van de interventie. Door deze combinatie van de online interventie en de inzet van ervaringsdeskundigen hopen wij de periode tussen het begin van problemen en het zoeken van hulp te verkorten wat hopelijk leidt tot kortere behandelduur en het voorkomen van terugvallen.
Ervaringsdeskundigen worden en zijn al vanaf het begin betrokken bij dit onderzoek. Zo zijn ze niet enkel bij de opzet van het project en de ontwikkeling van Featback betrokken, maar zijn ze ook onderdeel van de online interventie. We onderzoeken 4 condities binnen dit project:
- Featback interventie
- Featback interventie en wekelijkse individuele online steun van een ervaringsdeskundige
- Wekelijkse individuele online steun van een ervaringsdeskundige
- Wachtlijst (controlegroep)
Wie wordt ingeloot in een conditie met ondersteuning van een ervaringsdeskundige, krijgt één keer per week e-mail- of chatcontact.
Waarom vind jij dit zo belangrijk?
Ik vind het belangrijk dat mensen met eetstoornissen niet alleen en eenzaam blijven worstelen met de problemen die ze ervaren. Blijkbaar is het voor mensen moeilijk de stap te zetten naar ouders, partners en de huisarts of te erkennen dat ze een eetstoornis hebben. Ik hoop dat deze interventie en met de inzet van ervaringsdeskundigen mensen deze stap eerder durven zetten. Dat ze eerder inzien dat ze het niet alleen hoeven op te lossen en dat ze hulp mogen zoeken en ook kunnen krijgen. Hoe eerder je er bij bent, hoe meer kans er namelijk bestaat op genezing en herstel.
Directe toepassing in de dagelijkse praktijk
Het mooie van dit project is dat wij als onderzoeksafdeling in een behandelcentrum zitten (GGZ Rivierduinen Eetstoornissen Ursula). Dit betekent dat Featback direct ingezet kan worden in de dagelijkse praktijk. Bij de vorige versie van Featback is dit ook gebeurd, dus wanneer iemand zich hier aanmeldt (en moet wachten op) behandeling kan Featback al gebruikt worden. Ook zijn we onderdeel van de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen, waardoor we gebruik kunnen maken van kanalen voor het verspreiden van resultaten en informatie. We kunnen er dus voor zorgen dat als dit project afgelopen is het blijvend kan worden gebruikt in de praktijk.