Active mobilisation of psychological resources during passive antidepressant pharmacotherapy (Name study: REsource MObilisation Device In Depression (REMOD-ID))
Het ervaren van positieve emoties in het dagelijks leven gaat samen met een grotere kans op toekomstig herstel van een depressie. Het is daarom belangrijk om te kijken naar nieuwe manieren om mensen te leren meer positieve emoties te ervaren. Ook is actieve patiëntenparticipatie belangrijk in het proces van herstel.
Met een nieuw digitaal apparaat kunnen patiënten prospectief hun emoties, de context en hun gedrag van dat moment op verschillende momenten van de dag rapporteren. Dit maakt mogelijk dat patiënten feedback krijgen over de context en hun gedrag in relatie tot de positieve emoties die ze hierbij ervaren. Dit helpt hen om zelf hun patronen van gedrag zo te kunnen aanpassen dat de ervaring van positieve emoties optimaal is.
In deze studie wordt met een RCT onderzocht of het geven van deze feedback bovenop bestaande behandeling (kosten)effectiever is dan de pseudo-interventie (met meting maar zonder feedback) of de bestaande behandeling alleen.
Bekijk de bijbehorende richtlijn in de FMS Richtlijnendatabase
Producten
Auteur: I. Kramer, C.J.P. Simons, J.T.W. Wigman, D. Collip, N. Jacobs, C. Derom, E .Thiery, J. van Os, I. Myin-Germeys, M. Wichers
Magazine: Schizophrenia Bulletin
Auteur: Jessica A. Hartmann, Marieke Wichers, Claudia Menne-Lothmann, Ingrid Kramer, Wolfgang Viechtbauer, Frenk Peeters, Koen R. J. Schruers, Alex L. van Bemmel, Inez Myin-Germeys, Philippe Delespaul, Jim van Os, Claudia J. P. Simons
Verslagen
Eindverslag
Deze studie heeft onderzocht of een veel gebruikte gestructureerde en digitale dagboek methode (ESM) ook als effectieve interventie zou kunnen dienen bij depressieve patienten. Depressieve patienten werden 6 weken lang, 3 dagen per week gevraagd om op 10 momenten op de dag in te vullen hoe ze zich op dat moment voelen, wat ze doen en wat er in hun omgeving gebeurt. Op basis hiervan werd aan patienten wekelijks hun eigen rapportage van positieve emoties teruggekoppeld en in welke context van hun dagelijks leven ze deze hadden ervaren. Het doel van de interventie was om zo patienten meer inzicht te geven in hun eigen ervaringen en daarmee in wat ze zelf zouden kunnen veranderen om meer positieve emoties te ervaren in hun dagelijks leven. In deze studie werden patienten die deze feedback kregen vergeleken met patienten die wel informatie hadden ingevuld in die 6 weken maar geen feedback hierop hadden gekregen en met patienten die niets deden in de interventie periode. De studie laat zien dat de inzicht verhogende terugkoppeling effectief was: de depressieve klachten in deze groep namen gestaag en continu af tot het laatste meetmoment (24 weken na afloop van de interventie periode). Dit was niet het geval bij de andere groepen. Nieuwe technologische ontwikkelingen zoals telefoon apps en webapplicaties die gebruikt kunnen worden voor directe en gebruikersvriendelijke feedback faciliteren mogelijke toekomstige implementatie in de reguliere zorg
Pharmacotherapie, hoewel bewezen effectief, geeft het risico dat patienten passieve consumenten worden. Nieuwe 'momentary assessment' technologie maakt het mogelijk om subtiele patronen van emoties over de dag weer te geven en deze te monitoren voor langere perioden. Persoons-specifieke feedback over deze patronen naar patienten over de relaties tussen hun emoties en de context in hun dagelijks leven kan helpen om hen meer inzicht te geven in (dys)functionele gedragspatronen. Het doel is om patienten te trainen -gedurende een interventie van 6 weken met wekelijkse feedback- om meer positieve emoties in het dagelijks leven te ervaren. Patienten hebben hiermee het gereedschap om zelf actief hun symptomen te managen en om de black box van hun depressie te vertalen in kleine concrete stukjes van gedrag in het dagelijks leven waar ze zelf invloed op kunnen uitoefenen. Het onderzoeksdoel is om te onderzoeken met een RCT of de feedback interventie als toevoeging op care-as-usual, effectiever is dan de pseudointerventie (gebruik van de electronische tool, maar geen feedback) en geen interventie. Een tweede doel is om de kosten-effectiviteit van deze training te onderzoeken.