Alles Kidzzz: vergroten onderzoeksbereidheid scholen, (allochtone)ouders en trainers
Het doel van dit project was het vergroten van de onderzoeksbereidheid van ouders, scholen en trainers binnen het lopende onderzoek naar Alles Kidzzz. De inclusie en de betrokkenheid bij het onderzoek nam na twee jaar af. Binnen het project is een hogere onkostenvergoeding toegekend aan ouders direct na iedere meting (in plaats van een lager totaalbedrag na vier metingen). Aan leerkrachten werd een onkostenvergoeding gegeven voor het invullen van vragenlijsten en de trainers kregen een vergoeding voor de ingevulde logboeken. De dalende inclusie werd hiermee gestopt. Onder ouders en leerkrachten is een enquête gehouden waaruit bleek dat bij 20% van de ouders en 53% van de leerkrachten de onkostenvergoeding een positieve invloed heeft gehad op het invullen van de vragenlijsten. Er zijn ook lunchbijeenkomsten georganiseerd op deelnemende scholen, er is een wetenschappelijk symposium rond interventies voor kinderen met probleemgedrag georganiseerd en er is een training gegeven door Bureau Jeugdzorg. Dit lijkt te hebben bijgedragen aan de onderzoeksbereidheid van scholen en trainers.
Verslagen
Eindverslag
Doel van de subsidieaanvraag was het vergroten van de onderzoeksbereidheid in het derde onderzoeksjaar bij de deelnemende ouders, de deelnemende scholen en de trainers. Aanleiding was de dalende inclusie in het tweede onderzoeksjaar van 95 naar 85 gezinnen,een teruggang van 10.5%. Het plan van aanpak bestond uit het toekennen van een hogere onkostenvergoeding direct na iedere meting aan de ouders (in plaats van een lager totaalbedrag na vier metingen), een onkostenvergoeding voor het invullen van vragenlijsten aan leerkrachten en een vergoeding voor de ingevulde logboeken bij de trainers.
De dalende inclusie is gestopt (88 deelnemers) en uit een enquête onder 30 ouders en 16 leerkrachten naar de relatieve invloed van de onkostenvergoeding bleek, dat specifiek de onkostenvergoeding bij 20% van de ouders en 53% van de leerkrachten een positieve invloed heeft gehad op het invullen van de lijsten.
Verder hebben lunchbijeenkomsten voor de deelnemende scholen een positieve uitwerking gehad op het vergroten van de betrokkenheid bij het project en de onderzoeksbereidheid. De communicatie met de scholen die deelnamen aan de bijeenkomsten lijkt verbeterd (snellere reactie op email van de onderzoekers) evenals de bereidheid om selectievragenlijsten snel terug te sturen.
Vanuit het project is een wetenschappelijk symposium rond interventies (kinder- en oudertrainingen) gericht op kinderen met externaliserende problemen georganiseerd (10-12-2010, Utrecht), waarbij ook het onderzoek naar de effectiviteit van Alles Kidzzz gepresenteerd is. Door dit seminar ‘Thought & Action: New insights in changing child behavior problems through social cognitive and parenting interventions’ hebben de deelnemende trainers een theoretische en empirische onderbouwing ervaren van de Alles Kidzzz training. Daarnaast is een praktische training gegeven door Bureau Jeugdzorg, Motiverende gespreksvoering met ouders, aangepast aan het bereiken en motiveren van ouders binnen het onderzoek naar de effectiviteit van Alles Kidzzz en Alles Kidzzz plus. De deelnemende trainers hebben het extra aanbod vanuit het project als motiverend ervaren en deze extra stimulans heeft bijgedragen aan de verhoging van de betrokkenheid van de trainers bij het onderzoek.
Doel van de subsidieaanvraag was het vergroten van de onderzoeksbereidheid in het derde onderzoeksjaar bij de deelnemende scholen, de deelnemende ouders en de trainers. De ervaring leerde dat na twee onderzoeksjaren de betrokkenheid afnam, wat een gevaar oplevert voor inclusie (vooral allochtone en lage SES ouders), de kwaliteit van de uitvoering van de training en het invullen van de vragenlijsten. Het plan van aanpak bestond uit het toekennen van een onkostenvergoeding voor de geïnvesteerde tijd voor het invullen van vragenlijsten aan leerkrachten en de logboeken bij de trainers en een hogere onkostenvergoeding direct na iedere meting aan de ouders. Bij het eindverslag zal een kwantitatieve (vergelijking respons op de 4 metingen tijdens de drie onderzoeksjaren) en een kwalitatieve analyse van de motieven om al dan niet te participeren gevoegd worden. Trainers en leerkrachten geven nu tijdens contacten spontaan aan aangenaam verrast te zijn en zich gewaardeerd te voelen door de extra vergoeding.
De deelnemende scholen zijn uitgenodigd voor een lunchbijeenkomst in september-oktober 2009. De deelnemers kregen informatie over het onderzoek en er was een levendige uitwisseling van vragen, antwoorden en eigen ervaringen, ook aan de hand van gedeelde casuïstiek. Het bleek dat informatie over de AK+ training aan de hand van een multiculturele DVD over opvoeden thuis zeer informatief was, evenals informatie over de relevantie van een controlegroep en uitgebreide vragenlijsten om rekening te kunnen houden met factoren als de thuissituatie en opvoeding door ouders. Het lijkt aan te bevelen, om deze bijeenkomsten met scholen bij nieuwe projecten al eerder tijdens het project te houden. De communicatie met de scholen die deelnamen aan de bijeenkomsten (50%) lijkt verbeterd (snellere reactie op email van de onderzoekers) evenals de bereidheid om selectievragenlijsten snel terug te sturen.
Vanuit het project is een wetenschappelijk symposium rond interventies (kinder- en oudertrainingen) gericht op kinderen met externaliserende problemen georganiseerd (10-12-2010, Utrecht), waarbij ook het onderzoek naar de effectiviteit van Alles Kidzzz gepresenteerd is. Door dit seminar ‘Thought & Action: New insights in changing child behavior problems through social cognitive and parenting interventions’ hebben de deelnemende trainers een theoretische en empirische onderbouwing ervaren van de Alles Kidzzz training. Daarnaast is een praktische training gegeven door Bureau Jeugdzorg, motiverende gespreksvoering voor ouders, aangepast aan het bereiken en motiveren van ouders binnen het onderzoek naar de effectiviteit van Alles Kidzzz en Alles Kidzzz plus. De verwachting is, dat de extra ‘’tools’’ die trainers aangereikt hebben gekregen zullen bijdragen aan het motiveren van ouders om te participeren aan het onderzoek, de AK-training en de AK-plus oudertraining. De deelnemende trainers hebben het extra aanbod vanuit het project als motiverend ervaren.