Be a Barista: Praktijkonderzoek naar de meerwaarde van eigentijdse leer-werkprojecten voor mensen met complexe problematiek
Meer eigenwaarde, ook voor mensen die regelmatig over de schreef gaan
Vraagstuk
Er zijn mensen die veel persoonlijke problemen hebben. Een deel van hen komt ook regelmatig in aanraking met justitie. Een baan kan enorm helpen je weer nuttig, minder eenzaam en serieus genomen te voelen. Zijn leerwerkprojecten effectief om mensen persoonlijk en maatschappelijk te laten herstellen?
Waarom belangrijk?
De groep zogeheten veelplegers heeft vaak forse psychische problemen en er is regelmatig sprake van (vermoedens van) een verstandelijke beperking. Met een strafblad en alle bijkomende problematiek, valt het deze mensen niet mee om een stabiele werkplek te vinden.
Wat is er ontwikkeld of onderzocht?
Er zijn veel moderne leerwerkprojecten, zoals barista-trainingen of praktische opleidingen onder leiding van vakmensen, die soms zelf ook ervaringsdeskundig zijn. Dit project zocht naar de werkzame elementen die maken dat deelnemers meer eigenwaarde krijgen en alternatieven vinden om op eigen benen te staan.
Wetenswaardigheden
De onderzochte leerwerkprojecten hanteren een innovatieve werkwijze om deelnemers te motiveren en te ondersteunen in hun re-integratie. Ze leiden op tot een aantrekkelijk beroep middenin de samenleving. De projecten worden getrokken door stevige vakmensen, die voor deelnemers serieuze rolmodellen zijn.
Downloads
Herstelondersteuning

Boek Binnen de buitenkant
Het boek Binnen de buitenkant gunt de lezer een kijkje in het hoofd en hart van mensen die vastliepen in zichzelf. Hun verhalen worden gelardeerd met persoonlijke tips, ervaringen van professionals en recente inzichten uit enkele, door ZonMw gefinancierde, projecten. Daarnaast is een apart hoofdstuk te lezen over het ontstaan en de visie van de herstelbenadering.

Producten
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Link: https://experiencesampling.nl
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Link: http://www.ggzei.nl
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Link: https://www.topggz.nl/innovatieve-re-integratieproject-be-barista
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Auteur: Renee Sagel, Diana Roeg, Chijs van Nieuwenhuizen
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Auteur: Sagel, R., Roeg, D., Mangroelal, J., & Van Nieuwenhuizen, Ch.
Auteur: Renee Sagel, Diana Roeg, Chijs van Nieuwenhuizen
Auteur: Renee Sagel, Diana Roeg, Chijs van Nieuwenhuizen
Verslagen
Eindverslag
De onderzoeksgroep Forensische Geestelijke Gezondheidszorg van GGzE is, in samenwerking met Tranzo van Tilburg University, in december 2017 het onderzoeksproject ‘Be a Barista' gestart. In dit praktijkgerichte onderzoek wordt de meerwaarde van eigentijdse leer-werkprojecten onderzocht voor volwassen veelplegers met bijkomende complexe problematiek. Bekend is dat deze groep slecht te bereiken is met het huidige (zorg)aanbod en dat strafrechtelijke interventies onvoldoende aansluiten bij de behoeften van deze groep. De leer-werkprojecten in dit onderzoeksproject hanteren een innovatieve werkwijze om de doelgroep te motiveren en te ondersteunen in hun re-integratie. Zo leiden ze op tot een aantrekkelijk beroep, zijn ze gevestigd midden in de samenleving en worden ze getrokken door sterke rolmodellen waaronder voormalig criminelen en ondernemers.
In deze studie worden deelnemers in de tijd gevolgd om zo ervaringen in kaart te brengen en om te onderzoeken of de leer-werkprojecten hen helpt om zich beter te voelen en de criminaliteit de rug toe te keren. Op die manier worden inzichten verworven over de mechanismen bij re-integratie en over werkzame elementen bij interventies die hierbij ondersteunen. Naast vragenlijsten en interviews, wordt een smartphone (of tablet) gebruikt waarmee de deelnemers hun ervaringen en emoties telkens een week lang dagelijks in een paar korte vragen kunnen delen. Deze manier van vragen stellen is innovatief en biedt inzicht in de dagelijkse beleving van de deelnemers. Het onderzoeksproject Be a Barista duurt in totaal 30 maanden.