Becoming a Social Innovator
MDT-reis
Hoe zet je jezelf neer in de samenleving en kun je iets betekenen met jouw vaardigheden? Dat leren jongeren tijdens hun MDT bij Becoming A Social Innovator (BASI). Iedereen die gemotiveerd is kan meedoen. De MDT omvat 3 trajecten van elk 6 maanden. Elk traject bestaat weer uit 3 fasen. In fase 1 maken de jongeren kennis met elkaar, de coaches, professionals en rolmodellen. Zij bespreken hun interesses, doelen en ontwikkelwensen. In fase 2 volgen ze workshops en doen ze verschillende vaardigheden op. Vervolgens kiezen ze zelf een thema in een sector waar ze ‘impact’ willen maken. Bijvoorbeeld in de ICT, sport & cultuur, natuur, zorg & welzijn, fashion of media & communicatie.
In fase 3 spreken zij ze hun talenten en vaardigheden aan. Samen met ‘maatjes’ in de gekozen sector werken zij hun sociaal-maatschappelijk event uit op een MDT-doeplek. Bij het thema fashion is het bijvoorbeeld de uitdaging om van oude kleding van de Kringloop iets nieuws te maken.
Aan BASI kunnen 600 jongeren in 30 teams meedoen, die elkaar wekelijks ontmoeten en zich in totaal 80 uur inzetten. Elke team krijgt intensieve begeleiding van 2 teamcoaches.
Als beloning voor hun inzet krijgen de deelnemers een vergoeding en een getuigschrift. Degene die de meeste ‘impact’ heeft gemaakt ontvangt de Social Innovatorprijs.
Betekenis
- Voor jongeren
Door mee te doen aan de MDT-reis BASI maken de deelnemers nieuwe vrienden en leren zij veel mensen kennen. Zo vergroten zijn hun netwerk. BASI geeft hen bovendien de kans om hun competenties te versterken; ze leren samenwerken, plannen, timemanagement, organiseren en zakelijk communiceren. Hierdoor krijgen zij meer zelfvertrouwen en wordt hun zelfredzaamheid groter.
- Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving
Door BASI kunnen jongeren via maatschappelijke projecten en activiteiten bijdragen aan een sterke en betrokken samenleving. In BASI werken bovendien partners uit de welzijnssector en het bedrijfsleven met elkaar samen, wat de sociale cohesie versterkt.
Doelgroep
Jongeren van 14 -27 jaar.
Regio
Leiden, Zoeterwoude, Oost-Groningen, Delft, Leidschendam-Voorburg en Schiedam.