Beeldbrengers Gelderland
De MDT-reis
Bij Beeldbrengers maken jongeren wekelijks tv-programma’s over alles wat zij tegenkomen in de samenleving in de regio Gelderland. Dat kan een talkshow zijn, of een kookprogramma met jongeren uit verschillende culturen. Of reportages over muziek, een vlog of een nieuwsuitzending.
Beeldbrengers heeft werkplekken in Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Doetinchem,Culemborg en Tiel. De jongere kiest zelf uit in welke stad hij wil gaan werken. Is de keuze gemaakt, dan gaan ze onder begeleiding van mediaprofessionals samen in een team aan de slag om televisie te maken. Ze kunnen daarbij gaan werken als presentator, cameraman/-vrouw, editor of redacteur. De onderwerpen kiezen ze zelf uit.
Dan volgt het echte werk. De jongeren gaan op stap om beeldmateriaal te maken. Daarbij bezoeken ze verschillende maatschappelijke organisaties en ontmoeten allerlei inwoners van de regio. Zo doen ze nieuwe ervaringen op én komen op plekken waar ze normaal niet zouden komen. De content wordt uitgezonden op omroep Gelderland, bij lokale omroepen en via social media als Youtube, Instagram en Facebook.
Betekenis
- Voor jongeren
Deelnemers van dit project krijgen een inwerkperiode waarin professionals van onder andere Omroep Gelderland hen via workshops en trainingen de fijne kneepjes van het mediavak bijbrengen. Door de ontmoetingen met allerlei mensen en organisaties in de regio ontwikkelen ze hun sociale vaardigheden. Omgaan met mensen bijvoorbeeld, je verplaatsen in een ander en leren luisteren. Vaardigheden die ook van pas komen bij het maken van schoolkeuzes en solliciteren naar werk. Na afronding van het project krijgen deelnemers een certificaat met een beschrijving van wat ze tijdens hun MDT geleerd en gedaan hebben.
- Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving
Tijdens deze MDT-reis maken de deelnemende jongeren mediaproducties bij veel verschillende maatschappelijke organisaties in de regio. Zo informeren zij andere jongeren en laten ze aan oudere kijkers zien wat er leeft en speelt in hun omgeving. Met de mediaproducties brengen ze verbindingen tot stand tussen uiteenlopende doelgroepen. Mensen worden geactiveerd en bewust gemaakt van ontwikkelingen in de samenleving. Dat zet aan tot kritisch denken en versterkt zowel bij de kijkers als de MDT’ers het onderling begrip. Beeldbrengers Gelderland laat met hun uitzendingen ook zien wat deze MDT-reis inhoudt. Daarmee worden ook andere jongeren hiervoor enthousiast gemaakt.
Doelgroep
Jongeren van 14 tot 24 jaar
Regio
Gelderland