Benzies en Batchies: evaluatie van een theater- en lesprogramma voor het VMBO, gericht op preventie van seksueel grensoverschrijdend gedrag
Om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en terug te dringen, ontwikkelde stichting Kikid ‘Benzies & Batchies’, een interactief lesprogramma voor en door jongeren in het middelbaar onderwijs over seksualiteit en de muziek- en beeldcultuur.
Uit het onderzoek van TNO en MOVISIE blijkt dat het lesprogramma een positieve invloed heeft op opvattingen van jongeren over seksueel grensoverschrijdend gedrag. De houding, normen en het vertrouwen in eigen kunnen van leerlingen met betrekking tot seksueel grensoverschrijdend gedrag is verbeterd.
TNO en Movisie voerden ook een procesevaluatie uit onder scholieren die het lesprogramma volgden. Daarbij is gewerkt met vragenlijsten, observaties en groepsgesprekken. Leerlingen waarderen het lesprogramma en de inzet van de peer educators positief. Ook draagt Benzies & Batchies bij aan bewustwording en zelfvertrouwen van de peer educators zelf.
Docenten en schooldirecteuren zijn in vragenlijsten bevraagd over bevorderende en belemmerende factoren voor landelijke implementatie van ‘Benzies & Batchies. Zij zijn enthousiast over de inhoud van de interventie en geven aan dat het goede aanknopingspunten biedt voor discussie.
De aanbevelingen en de resultaten van het onderzoek zijn samengevat in een factsheet http://www.movisie.nl/publicaties/onderzoek-tno-movisie-kikid-lesprogramma-benzies-batchies
Verslagen
Eindverslag
Om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en terug te dringen, ontwikkelde stichting Kikid ‘Benzies & Batchies’, een interactief lesprogramma voor en door jongeren in het middelbaar onderwijs over seksualiteit en de muziek- en beeldcultuur.
TNO en MOVISIE deden onderzoek naar deze veelbelovende aanpak.
Het lesprogramma
Benzies & Batchies staat voor pooierbakken en schaars geklede meisjes. Het is een lesprogramma dat op middelbare scholen wordt uitgevoerd voor leerlingen van 12 t/m 16 jaar. Leerlingen kijken eerst naar een theatervoorstelling en gaan vervolgens aan de hand van stellingen de discussie met elkaar aan, onder leiding van peer educators. Vervolgens volgen leerlingen driemaal een weerbaarheidstraining ‘Ik hou van mij’, verzorgd door ervaren trainers.
Bekijk de trailer van Benzies en Batchies op http://www.kikid.nl/films
Met steun van ZonMw is het lesprogramma beschreven en theoretisch onderbouwd in een handboek. Ook dit is te downloaden op www.kikid.nl
Om Benzies & Batchies in de toekomst door te ontwikkelen,
is een procesevaluatie uitgevoerd onder scholieren die het
lesprogramma hebben gevolgd. Naast het afnemen van een vragenlijst, zijn voorstellingen en groepsdiscussies van Benzies & Batchies geobserveerd en zijn groepsgesprekken gevoerd met leerlingen. Ook is gekeken naar de opvattingen, vaardigheden en het zelfbeeld van de peer educators door middel van individuele interviews. Hoe waarderen en beleven leerlingen het lesprogramma, de peer educators en trainers?
Movisie en TNO deden ook onderzoek naar bevorderende en belemmerende factoren voor landelijke implementatie van ‘Benzies & Batchies’ en ‘Ik hou van mij’. Hiervoor is een vragenlijst afgenomen bij docenten en schooldirecteuren.
Benzies & Batchies is ook voorgelegd aan de erkenningscommissie van het Centrum voor Gezond Leven en erkend als 'goed onderbouwd'.
Het doel van dit project is inzicht te verkrijgen in het effect en proces van het educatieve programma Benzies en Batchies (B&B) bij jongeren in het VMBO in de leeftijd van 12-16 jaar.
B&B heeft als hoofddoel een bijdrage te leveren aan het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder jongeren. De interventie bestaat uit twee onderdelen:
1 Een theaterstuk met daarop volgende discussie. Hierbij worden peer educators ingezet.
2 Drie weerbaarheidslessen 'Ik hou van mij'.
De evaluatie van het programma bestaat uit de volgende onderdelen: 1) Beschrijving van het interventieprotocol van B&B en de theoretische modellen en concepten die aan B&B ten grondslag liggen 2)Evaluatie van het effect van B&B hierbij wordt een cluster randomised controlled design gevolgd. Er zijn 3 meetmomenten. 3)Onderzoek naar de invloed van de training en participatie in het theater voorlichtingsstuk op de opvattingen, vaardigheden en zelfbeeld van peer-educators 4)Onderzoek bij scholieren naar hun waardering voor B&B en oordeel over de inzet van peer educators 5)Onderzoek naar bevorberende en belemmerende factoren voor implementatie van B&B