BioS-teams voor een Dynamische Schooldag
Dit living lab levert een bijdrage aan het voldoende en regelmatig bewegen van kinderen in de basisschoolleeftijd (BioS = Bewegen in en om School). Deze maatschappelijke uitdaging sluit aan bij het MOOI in Beweging wicked problem 'Kinderen en jongeren bewegen minder en hun motoriek gaat achteruit'. Het living lab bouwt vanuit de 7e Montessorischool met (vak)leerkrachten en partners aan een werkbare, interdisciplinaire, duurzame en betaalbare invulling van een BioS-team dat vanuit hun expertise zorgt voor de coördinatie, een deel van de uitvoering en het borgen van de kwaliteit van de activiteiten in een Dynamische Schooldag. Een Dynamische Schooldag is een schooldag waarin kinderen het zittend leren regelmatig afwisselen met beweegmomenten en ieder kind in ieder geval 60 minuten beweegt tijdens schooltijd. Daarmee krijgen kinderen die na schooltijd weinig deelnemen aan beweegactiviteiten, de mogelijkheid om tijdens de schooltijd aan de richtlijn te voldoen.