Bloedstollend veilig: Safety II onderwijs gericht op antistolling in de master geneeskunde
Waarom zou je alleen focussen op fouten binnen een proces, als er ook zoveel goed gaat? Dit is de kern van het Safety-II-principe, dat steeds vaker op de werkvloer wordt toegepast om kansen voor procesverbetering te identificeren. Safety-II richt zich op zowel successen als fouten en maakt gebruik van het Functional Resonance Analysis Model (FRAM) dat Work as Imagined (proces op basis van protocollen) vergelijkt met Work as Done (proces in de praktijk).
Doel
Het doel van dit project was studenten leren werken met het Safety-II-gedachtegoed en inzicht krijgen in succesfactoren rondom antistollingszorg.
Resultaat
Het project implementeert Safety-II en FRAM-onderwijs in het mastercurriculum van geneeskundestudenten om toekomstige artsen bewust te maken van het belang van protocollen én de waarde van variabiliteit en creativiteit in de praktijk. Studenten leren flexibel om te gaan met afwijkingen van protocollen en ontwikkelen een kritische blik die zich richt op zowel positieve als negatieve aspecten van hun werk. Deze benadering bevordert patiëntveiligheid en procesverbetering door een gebalanceerde focus op wat goed gaat en wat beter kan.