Business case vroege opsporing en preventie van psychisch letsel bij letsel patiënten op de SEH
Vraagstuk Na een ongeval en opname op de spoedeisende hulp (SEH) kunnen patiënten (en hun naasten) psychische klachten ervaren, zoals posttraumatische stress. Het is belangrijk om dergelijke klachten tijdig te herkennen en patiënten te ondersteunen om verergering te voorkomen. Wat is de business case van een online screening met een bijbehorende zelfhulpinterventie?
Onderzoek In dit pilotproject zijn SEH-patiënten opgevolgd met een online screening. Zo werden psychische klachten vroeg opgespoord. De doelmatigheid van de aanpak is met een kosteneffectiviteitsanalyse bepaald.
Uitkomst De online screening bleek eenvoudig en snel in te vullen, maar de respons op de screening en de aansluitende zelfhulpinterventie was laag. Uit interviews bleek dat het belang en de voordelen voor patiënten mogelijk onvoldoende duidelijk waren. De aanpak kan kosteneffectief zijn, mits meer patiënten willen deelnemen. Om dit te bereiken is het nodig de methode in een breder nazorgproces in te bedden.
Verslagen
Eindverslag
Een ongeval, letsel of een acute ziekte kunnen een behoorlijke psychische impact hebben op patiënten en hun familieleden. Het is belangrijk om psychische klachten tijdig te herkennen en patiënten met psychische klachten te ondersteunen om verergering te voorkomen. Een online screening kan op laagdrempelige wijze psychische klachten vroeg opsporen en patiënten waar nodig naar een zelfhulp interventie toe leiden.
Het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC), het Erasmus Medisch Centrum, VeiligheidNL en de Universiteit Leiden hebben de haalbaarheid en de doelmatigheid van een online screening en zelfhulp interventie voor patiënten na een bezoek aan de Spoedeisende Hulp (SEH) onderzocht. In een proefimplementatieperiode van vier weken werden alle SEH patiënten (AMC) uitgenodigd voor de online screening en werden patiënten met veel psychische klachten doorverwezen naar de zelfhulp interventie. Er werd geëvalueerd welk deel van de patiënten deel nam (kwantitatief), wat bevorderende en belemmerende factoren waren met betrekking tot deelname (telefonische interviews met patiënten), en hoe de uitvoerbaarheid was (gesprekken met SEH team). In een kostenutiliteitsanalyse werden de kosten en de gezondheidseffecten van de methode tegen elkaar afgewogen om zo de doelmatigheid te bepalen.