Centrale aanmelding opleiding tot bedrijfsarts
Sinds 2017 is de jaarlijkse instroom in de opleiding tot bedrijfsarts verdrievoudigd. Maar gezien het tekort aan bedrijfsartsen is deze groei nog onvoldoende. Tegelijkertijd stelt deze groei de praktijkinstellingen en opleidingsinstituten voor uitdagingen, zowel om voldoende praktijk- en instituutsopleiders te vinden als om het aantal opleidingsplaatsen planmatig uit te breiden. Dit project draagt bij aan een efficiëntere procedure waardoor de opleidingscapaciteit optimaal benut wordt en planmatig uitgebreid kan worden.
Doel
- Realiseren van een uniforme procedure die door samenwerking tussen de instituten en de NVAB efficiënt kan worden ingericht.
- Realiseren van een uniforme procedure voor de aanvraag van verkortingen en vrijstellingen.
- Beter in kaart brengen van de opleidbaarheid van aios voorafgaand aan de opleiding (o.a. door het gebruik van een STARR_interview)
- Planmatig uitbreiden van de opleidingscapaciteit op grond van begrote instroom van opleidingsinstellingen.
Aanpak/werkwijze
Naar voorbeeld van recente (positieve) ervaringen met centrale aanmelding voor de opleidingen voor artsen Maatschappij & Gezondheid wordt een centrale aanmeldprocedure opgezet onder regie van de NVAB uitgevoerd door gezamenlijk de NSPOH en SGBO. De aanmeldprocedure wordt uitgewerkt, er wordt een reglement opgesteld (inclusief bezwaarprocedure), en een planningstool gemaakt. Er wordt een keuze gemaakt voor de digitale applicatie (via de NVAB, SOGEON of op basis van het bestaande platform van de NSPOH) en vervolgens wordt de aanmeldingsprocedure digitaal ingericht. Ook komt er een gespreksmodel (gebaseerd op STARR) voor het plaatsingsgesprek dat de aios bij het instituut van voorkeur voert.
Samenwerkingspartners
NSPOH, NVAB
(Verwachte) resultaten
Het resultaat is een efficiënte en kwalitatief verbeterde aanmeld- en plaatsingsprocedure. De vernieuwing betreft de digitale ondersteuning van het aanmeldproces, een centraal punt voor alle relevante informatie en een betere planbaarheid van de opleidingscapaciteit. Deze werkwijze is al gangbaar (zoals eerder beschreven) bij andere vervolgopleidingen.