Communicatieadvies op maat voor apotheekmedewerkers in de poliklinische apotheek: ontwikkeling en implementatie van een online feedback instrument (COM-MA)
Samenvatting na afronding
De apotheek is een goede plaats om problemen met medicijnen te bespreken. Goede communicatievaardigheden bij apothekersassistenten zijn daarbij belangrijk. In het COM-MA project ontwikkelde het NIVEL samen met andere partijen, zorgverleners en patiënten een online communicatietraining om deze vaardigheden bij deze groep medewerkers te verbeteren.
Resultaten
In drie apotheken zijn baliegesprekken opgenomen op video. Er werd vastgelegd wat de assistent vertelde, of hij/zij vragen stelde aan de patiënt en of hij/zij inging op zorgen van de patiënt. Hieruit bleek dat verbeteringen in de communicatie mogelijk waren. Met name als het gaat om het doorvragen op antwoorden, het herkennen van zorgen en het aansluiten bij informatiebehoeften van de patiënt. In de online training gaven de onderzoekers de apothekersassistenten feedback op basis van de video-opnames van hun eigen baliegesprekken. De assistenten waardeerden deze feedback en vonden de training goed uit te voeren. De COM-MA interventie is daarmee klaar om in andere apotheken te worden gebruikt.
Samenvatting bij start
De apotheek is een goede plaats om geneesmiddelgerelateerde problemen te voorkomen, te signaleren en te bespreken. Echter, de communicatie is niet altijd optimaal en ook weinig patiëntgericht.
In dit project ontwikkelen we een online feedback interventie om de communicatievaardigheden van apotheekmedewerkers te verbeteren (COM-MA) om zodoende een patiëntgerichte communicatiestijl te stimuleren.
Doel
Dit moet leiden tot betere signalering van geneesmiddelgerelateerde problemen met als uiteindelijk doel om incidenten als gevolg van verkeerd geneesmiddelgebruik te voorkomen.
Opzet
De test van het COM-MA instrument vindt plaats in poliklinische apotheken en bevat een evaluatie met het oog op grootschaliger implementatie door het Centrum Patiënt en Geneesmiddel na afloop van het project.
Meer informatie
- 'Apothekersassistenten communiceren beter aan de balie door COM-MA en TRIAGE' Interview Marcia Vervloet (juli 2019)
- Unieke online feedbacktraining COM-MA traint het apotheekteam in patiëntgericht communiceren (Nivel, juni 2018)
Producten
Auteur: Vervloet M, van Dijk L
Auteur: Marcia Vervloet Liset van Dijk Ellen Koster
Auteur: Marcia Vervloet et al.
Auteur: Vervloet M
Auteur: Marcia Vervloet, Ellen S. Koster , Annette Lamboo, Wietske van der Hoeven, Annemiek J. Linn, Janneke Noordman, Daphne Philbert, Rob Linde, Bart van den Bemt, Liset van Dijk
Auteur: Marcia Vervloet, Ellen S. Koster , Annette Lamboo, Wietske van der Hoeven1, Annemiek J. Linn, Janneke Noordman, Daphne Philbert, Rob Linde, Bart van den Bemt, Liset van Dijk
Auteur: Marcia Vervloet, Ellen S. Koster, Annette Lamboo, Wietske van der Hoeven, Annemiek J. Linn, Janneke Noordman, Daphne Philbert, Rob Linde, Bart van den Bemt, Liset van Dijk
Auteur: Vervloet M, Noordman J, Swinkels I, Kloek C
Auteur: Vervloet M, Koster E, Lamboo A, Van Dijk L
Magazine: Pharmaceutisch Weekblad
Link: https://www.pw.nl//achtergrond/2018/betere-baliegesprekken-met-com-ma-training
Auteur: Koster E, Heinen A, Van Dijk L, Vervloet M
Link: http://bit.ly/2x6Fdja
Auteur: Vervloet M, Heinen A, Koster E, Van Dijk L
Link: http://www.com-ma.nl/
Verslagen
Eindverslag
De apotheek is een goede plaats om problemen met medicijnen te bespreken. Goede communicatievaardigheden zijn daarbij belangrijk. In het COM-MA project ontwikkelden het NIVEL samen met andere partijen, zorgverleners en patiënten een online communicatietraining om deze vaardigheden bij assistenten te verbeteren. In drie apotheken zijn baliegesprekken opgenomen op video. Vastgelegd werd wat de assistent vertelde, of de zij vragen stelde aan de patiënt en of zij bijvoorbeeld inging op zorgen van de patiënt. Hieruit bleek verbeteringen in de communicatie mogelijk zijn, met name als het gaat om het doorvragen op antwoorden, het herkennen van zorgen en het aansluiten bij informatiebehoeften van de patiënt. De online training bestond eruit dat de onderzoekers de apothekersassistenten feedback gaven op basis van de video-opnames van hun eigen baliegesprekken. De assistenten waardeerden deze feedback en vonden de training goed uit te voeren. De COM-MA interventie is daarmee klaar om in andere apotheken gebruikt te worden.
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een online feedback interventie voor apotheekmedewerkers in de poliklinische apotheek (COM-MA). Deze interventie bestaat uit een aantal onderdelen: video-opnames van baliegesprekken, zelfreflectie door de apotheekmedewerkers en gepersonaliseerde feedback (communicatieadvies op maat). Met deze interventie willen we de patiëntgerichte communicatie aan de apotheekbalie verbeteren. Dit vergroot de patiëntparticipatie aan de balie. Dit kan vervolgens leiden tot een eerdere signalering van geneesmiddelgerelateerde problemen.
In dit project wordt deze interventie ontwikkeld en uitgetest in drie poliklinische apotheken. Ook maakt een evaluatie van de implementatie van de interventie deel uit van het project.