De contextuele benadering van de wijkverpleegkunde: een Learning community 'wijkverpleegkunde' voor de Haagse regio
Werkwijze
Binnen de Haagse Learning Community Wijkverpleegkunde (HLCW) lag de focus op 2 onderwerpen:
- samenwerking in het wijkteam
- bevorderen van zelfredzaamheid
De deelnemers van de HLCW leerden met elkaar en van elkaar in bijeenkomsten en ook door in duo’s bij elkaar mee te kijken op de werkvloer.
Resultaten
In het kader van de HLCW hebben maandelijkse bijeenkomsten plaatsgevonden met als thema’s 'werken in wijkteams' en 'zelfmanagement'. Bijeenkomsten werden steeds door een ander groepje deelnemers georganiseerd en voorbereid en vonden plaats op locatie van een van de betrokken zorg- of onderwijsinstellingen. Deelnemers van de HLCW hebben daarnaast meegelopen bij elkaar op het werk. Vaak ging het om een verpleegkundige die bij een verpleegkundige in een andere organisatie meeliep. Verpleegkundigen die meeliepen met een docent, gaven in meerdere gevallen samen met de docent les op school aan de verpleegkunde studenten. Voor docenten was het meelopen in de wijk een kans om de wijkverpleegkunde weer in de praktijk te ervaren. Bij zorginstelling Pieter van Foreest liepen studenten mbo-v en hbo-v samen stage in de wijk. De studenten volgden ook gezamenlijk intervisie.