Mobiele menu

De contextuele benadering van de wijkverpleegkunde: een Learning community 'wijkverpleegkunde' voor de Haagse regio

Werkwijze

Binnen de Haagse Learning Community Wijkverpleegkunde (HLCW) lag de focus op 2 onderwerpen:

  1. samenwerking in het wijkteam
  2. bevorderen van zelfredzaamheid

De deelnemers van de HLCW leerden met elkaar en van elkaar in bijeenkomsten en ook door in duo’s bij elkaar mee te kijken op de werkvloer. 

Resultaten

In het kader van de HLCW hebben maandelijkse bijeenkomsten plaatsgevonden met als thema’s 'werken in wijkteams' en 'zelfmanagement'. Bijeenkomsten werden steeds door een ander groepje deelnemers georganiseerd en voorbereid en vonden plaats op locatie van een van de betrokken zorg- of onderwijsinstellingen. Deelnemers van de HLCW hebben daarnaast meegelopen bij elkaar op het werk. Vaak ging het om een verpleegkundige die bij een verpleegkundige in een andere organisatie meeliep.  Verpleegkundigen die meeliepen met een docent, gaven in meerdere gevallen samen met de docent les op school aan de verpleegkunde studenten. Voor docenten was het meelopen in de wijk een kans om de wijkverpleegkunde weer in de praktijk te ervaren. Bij zorginstelling Pieter van Foreest liepen studenten mbo-v en hbo-v samen stage in de wijk. De studenten volgden ook gezamenlijk intervisie.

Kenmerken

Projectnummer:
206120005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. C. Wallner
Verantwoordelijke organisatie:
De Haagse Hogeschool
Afbeelding

Verpleging en verzorging

Verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden zijn dé onmisbare schakel in preventie, zorg en ondersteuning. Daarom investeren wij in kennis door en voor deze beroepsgroepen. Bekijk hoe we dat doen.