Mobiele menu

De “drie goede vragen” om emotionele belasting van verpleegkundigen (i.o.) tijdens de COVID-19 uitbraak te verminderen.

Aanleiding

Werken in de zorg tijdens de COVID-19-uitbraak vraagt veel van verpleegkundigen (in opleiding). Tijdens én na de COVID-19 uitbraak moet er aandacht en ondersteuning zijn voor verpleegkundigen (i.o.) in alle zorgsectoren. Collard & Vermeulen (2020) formuleerden 3 vragen voor verpleegkundigen die hun werk moeten doen in de huidige extreme omstandigheden.

Resultaten

Uit dit onderzoek blijkt dat verpleegkundigen (i.o.) tijdens de COVID-19 uitbraak emotionele en fysieke overbelasting hebben ervaren. Verpleegkundigen (i.o.) ervaren peersupport binnen hun eigen team of vanuit de opleiding als positief tijdens hun werkzaamheden in de COVID-19-braak. Het toepassen van de 3-vragen-methode biedt een meerwaarde in het omgaan met deze overbelasting. Het toepassen van de 3-vragen-methode kan proactief (en informeel) binnen het onderwijs, tijdens intervisiebijeenkomsten en studieloopbaanbegeleiding. Het toepassen van de 3-vragen-methode kan, zowel door de leidinggevenden en collega’s, proactief (en informeel) in de praktijk, tijdens de koffie- of lunchpauze en overdrachtsmomenten (dag-evaluaties).

Producten

Titel: Emotionele belasting tijdens en na corona
Auteur: De Bot, C., De Vos, A
Magazine: TvZ Verpleegkunde in praktijk en wetenschap
Link: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs41184-021-0928-5
Titel: Onder de Loep
Auteur: A.Jonkers
Magazine: V&VN Magazine

Verslagen


Eindverslag

De drie-vragen-methode om emotionele belasting van verpleegkundige (i.o.) tijdens de COVID-19 uitbraak te verminderen.

Werken in de zorg tijdens de COVID 19 uitbraak vraagt veel van verpleegkundigen (in opleiding). Tijdens én na de COVID-19 uitbraak moet er aandacht en ondersteuning zijn voor verpleegkundigen (i.o.) in alle zorgsectoren. Collard & Vermeulen (2020) formuleerden drie vragen voor verpleegkundigen die hun werk moeten doen in de huidige extreme omstandigheden. Uit dit onderzoek blijkt dat verpleegkundigen (i.o.) tijdens de COVID-19 uitbraak emotionele en fysieke overbelasting hebben ervaren. Verpleegkundigen (i.o.) ervaren peersupport binnen hun eigen team of vanuit de opleiding als positief tijdens hun werkzaamheden in de COVID-19 uitbraak. Het toepassen van de drie-vragen-methode biedt een meerwaarde in het omgaan met deze overbelasting.
Het toepassen van de drie-vragen-methode kan proactief (en informeel) binnen het onderwijs, tijdens intervisiebijeenkomsten en studieloopbaanbegeleiding.
Het toepassen van de drie-vragen-methode kan, zowel door de leidinggevenden en collega’s, proactief (en informeel) in de praktijk, tijdens de koffie- of lunchpauze en overdrachtsmomenten (dag-evaluaties).

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10430042010037
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. ing. C.M.A. de Bot
Verantwoordelijke organisatie:
Avans Hogeschool