Mobiele menu

De kracht van sportevenementen

Topsportevenementen trekken jaarlijks veel bezoekers. Wanneer een goede verbinding kan worden gemaakt tussen topsport en breedtesport, kunnen deze evenementen bijdragen aan de bevordering van sporten. Gemeenten organiseren daarom vaak nevenevenementen. Het doel van dit onderzoek was te bestuderen of nevenevenementen bijdragen aan sportdeelname. Het onderzoek richtte zich op activiteiten rond het WK beachvolleybal in 2015, en op hardloopevenementen in verschillende grote steden. Uit onderzoek onder bewoners uit steden bleek de bekendheid met nevenevenementen groter voor hardloopactiviteiten dan voor het WK beachvolleybal. Bezoekers en deelnemers van de evenementen bleken vaak al aan sport te doen, maar ook graag meer te willen gaan sporten. Of mensen die nog niet aan sport deden door de evenementen wel zijn gaan sporten, kon niet goed worden vastgesteld. Nevenevenementen bieden goede kansen voor de bevordering van gezondheid, en misschien ook voor het versterken van sociale banden. 

Verslagen


Eindverslag

Topsportevenementen trekken jaarlijks heel veel bezoekers. Wanneer een goede verbinding kan worden gemaakt tussen topsport en breedtesport, kunnen deze evenementen bijdragen aan de bevordering van sporten. Gemeenten organiseren daarom vaak nevenevenementen. Het doel van dit onderzoek was te bestuderen of zulke nevenevenementen bijdragen aan sportdeelname. Het onderzoek richtte zich op activiteiten die voor, tijdens en na het WK beachvolleybal in 2015 in vier Nederlandse steden werden georganiseerd, en op marathons in verschillende grote steden. Uit vragenlijstonderzoek onder bewoners van de steden bleek dat de bekendheid met de nevenevenementen groter was voor de hardloopactiviteiten dan voor activiteiten rond het WK beachvolleybal. Uit onderzoek onder bezoekers en deelnemers van de evenementen kwam naar voren dat veel van hen al aan sport deden; wel gaf een belangrijk deel aan graag meer te willen gaan sporten. Of mensen die nog niet aan sport deden door de evenementen wel zijn gaan sporten, kon niet goed worden vastgesteld. Geconcludeerd werd dat de bijdrage van nevenevenementen aan de bevordering van gezondheid verder kan worden vergroot, onder meer door een sterkere koppeling van wetenschappelijke inzichten uit de gezondheidsbevordering aan de praktische uitwerking en evaluatie van evenementen. Daarbij verdienen ook andere potentiële effecten, zoals het versterken van sociale banden tussen bewoners, en het participeren van (oudere) vrijwilligers in de samenleving aandacht.

Regelmatig sporten is belangrijk voor de preventie van overgewicht, diabetes mellitus, depressie en andere chronische aandoeningen, maar toch sport slechts een kwart van de bevolking 1 keer per week. Sportevenementen worden jaarlijks door ruim 5 miljoen mensen bezocht. Door een (betere) koppeling te maken tussen sportevenementen en de breedtesport, kunnen evenementen een belangrijke impuls geven aan sportdeelname in Nederland. Daarbij wordt ook steeds meer erkend dat nevenevenementen (‘side-events’) van sportevenementen een bredere maatschappelijke impact kunnen hebben, maar onderzoek hiernaar is nog schaars. Het project ‘De kracht van sportevenementen’ onderzoekt de gezondheidseffecten en maatschappelijke impact van side-events rond grote sportevenementen, en de waarop eventuele effecten tot stand komen. Het onderzoek richt zich specifiek op het WK Beach Volleybal dat in 2015 in Nederland is gehouden, en grote loopevenementen. In het onderzoek wordt samengewerkt met de gemeenten waarin in deze evenementen zijn gehouden, en met relevante kennis- en expertisecentra, zoals NOC*NSF. Deze samenwerking beoogt de wetenschappelijke kennis niet alleen uit te breiden, maar ook beschikbaar te maken voor gemeenten die de impact van hun sportevenementen willen maximaliseren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531005005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2017
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. F.J. van Lenthe
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus MC