De Leefstijlchatbot: een pilotproject (gesubsidieerd vanuit LLC 2003-2008 + 2009)
Het inzetten van nieuwe media, aansluitend bij de belevingswereld van jongeren (13 – 16 jaar), kan een middel zijn om de effectiviteit van communicatie over gezondheidsthema’s te vergroten. Het project biedt inzicht in de (on)mogelijkheden van een chatbot voor gezondheidsvoorlichting en welke effecten verwacht kunnen worden.
Het doel is een chatbot te ontwikkelen die met jongeren een dialoog kan aangaan over gezondheidsthema’s. Hieraan is onderzoek gekoppeld om te kijken of chatbot-technologie van toegevoegd waarde is binnen het huidige aanbod (infolijnen).
In januari 2009 is de leefstijl chatbot ‘Bzz’ gelanceerd. Uit onderzoek blijkt dat de waardering van Bzz goed is. Bzz doet het opvallend goed in vergelijking met de infolijnen en zoekmachines (zoals Google). Effecten m.b.t. houding t.o.v. alcohol, drugs of seksualiteit werden niet aangetoond. Gebleken is dat uitbreiding van het informatiebod van Bzz wenselijk is.
De chatbot is gepretest en de Universiteit van Maastricht heeft een gebruikersonderzoek uitgevoerd.
Producten
Verslagen
Eindverslag
Op 14 januari 2009 ging Bzz live, een gezondheidsvoorlichtingschatbot ontwikkelt door Soa Aids Nederland en Trimbos-instituut. Bzz is sindsdien meer dan 50.000 maal toegevoegd aan een contactenlijst, heeft meer dan 300.000 conversaties gevoerd en meer dan 3.000.000 reacties ontvangen en beantwoord.
Het programma Vrij Veilig Campagne van Soa Aids Nederland en de alcohol en drugsvoorlichtingscampagne van het Trimbos-instituut constateerden dat de huidige advies op maat kanalen (de infolijnen) de jongste doelgroep (13-16 jaar) minder goed bereikten. Deze doelgroep heeft vaak wel vragen over alcohol, drugs en seks, maar durft deze niet goed te stellen aan een volwassene, uit angst be- of zelfs veroordeelt te worden. Voor informatie zijn zij dan vaak overgeleverd aan, soms onjuiste, verhalen die onderling de ronde doen of online zoekmachines die niet aan kunnen geven of een gevonden bron betrouwbaar is. Om te onderzoeken of een chatbot inderdaad een toevoeging kan zijn aan het huidige aanbod van advies op maat is dit pilotproject van start gegaan.
Tijdens de pretest van de chatbot bleek dat het geven van goede, betrouwbare informatie voldoet aan een behoefte en een voorwaarde is voor de acceptatie van de doelgroep. Goede conversatiekwaliteiten, continue beschikbaarheid en gegarandeerde anonimiteit zijn daarnaast ook onontbeerlijk.
uit een analyse van de responses van de chatbot blijkt Bzz op dit moment op meer dan 83% van alle gebruikersinput adequaat te reageren en op 75% van alle on-topic vragen een relevant en goed antwoord te kunnen geven, inclusief de juiste context.
De Universiteit Maastricht heeft het gebruikersonderzoek uitgevoerd. Hieruit is naar voren gekomen dat Bzz geod gewaardeerd wordt, zeker wanneer dit wordt vergeleken met de infolijnen en online zoekmachines. Bzz geeft goede informatie en links, wordt anoniem en betrouwbaar gevonden en is redelijk 'leuk' om te consulteren. Alleen wanneer het gaat om de breedte van het informatie-aanbod, wat zich nu nog beperkt tot 'middelen' en 'seks', scoren zoekmachines beduidend beter. Een groot gedeelte van de respondenten gaf niet alleen aan (veel) van Bzz geleerd te hebben, er werd zelfs gerapporteerd dat de houding ten opzichte van de onderwerpen was veranderd.
De grootste uitdaging voor de toekomst zit in het uitbreiden van het informatie-aanbod van Bzz en tegelijkertijd de context-bepaling te behouden en liefst zelf te verbeteren. De chatbot moet niet alleen over de juiste kennis beschikken, deze kennis moet ook op een voor de gebruiker logische wijze kunnen worden ontsloten.