Mobiele menu

De Pedagogische Gemeenschap in de Multi-etnische Wijk

Dit project richt zich op het in kaart brengen van het zogenaamde 'bridging capital': de visie, praktijken en steunnetwerken van migrantengemeenschappen op het gebied van de opvoeding. Hiermee worden migrantenopvoeders in staat gesteld om vanuit het door hen ontwikkelde cultureel kapitaal bruggen te slaan naar andere opvoeders in de Nederlandse samenleving. De kennis en oplossingsmethoden, ‘good practices’, die migrantenopvoeders zelf hebben ontwikkeld worden gesystematiseerd. Hierbij gaat het vooral om kennis en goede voorbeelden voor het versterken van de pedagogische gemeenschappen op wijkniveau. Het project levert wetenschappelijke en praktische kennis op in de vorm van interculturele kennis over opvoeding. Deze kennis wordt met behulp van interactieve werkvormen verspreid onder de doelgroep zelf. Deze kennis wordt ook gedeeld met migrantenzelforganisaties en professionals zoals het NJI, Centra voor Jeugd en Gezin en regionale en lokale welzijnsinstellingen.

Meer informatie op de website van de Universiteit Utrecht

Producten

Titel: Opvoeden als Netwerken.
Auteur: Haan, de, M., M. de Winter, A. Hofland, M. Verseveld & M. Koeman
Titel: Learning in Culturally heterogeneous Worlds: How Immigrant Parents Re-invent ‘education’
Titel: Intercultureel Opvoeden
Titel: Immigrant Parents’ Learning in Multi-Ethnic Settings: A Network Approach
Titel: Betekenis van opvoeding in het land van herkomst voor het opvoeden in Nederland

Verslagen


Eindverslag

Dit onderzoek richt zich op het kapitaal dat ouders met een migratie achtergrond ontwikkelen wanneer zij ervaring opdoen met het oplossen van opvoedingsproblematiek. Het doel is om in kaart te brengen wat opvoeders hebben geleerd van met name het manoeuvreren tussen meerdere culturen op het gebied van de opvoeding. Dit noemen wij het (interculturele) opvoedkapitaal van ouders. Naast te kijken naar het opvoedkapitaal als ‘resultaat’, hebben we in dit project gekeken naar het opvoedkapitaal als het geheel van steunnetwerken van opvoeders die het opvoedkapitaal mede tot stand brengen.
Dit hebben we gedaan door focusgroepinterviews (57 opvoeders) en 30 netwerkinterviews te houden met ouders actief in Migranten Zelf Organisaties.
Een van de uitkomsten is dat juist ervaren contacten uit de eigen kring in staat zijn om de brug te slaan naar hoe op te voeden de Nederlandse samenleving, naast (Nederlandse) buren, en professionals. Zij geven als het ware de gevonden oplossingen door. Opvoeders met een migratie achtergrond zijn zich beperkt bewust van dit ‘opvoedkapitaal’. Een van de opbrengsten van dit project is daarom het systematiseren en verder verspreiden van dit opvoedkapitaal bij de doelgroep zelf en relevante professionals en beleidsmakers.

De Pedagogische gemeenschap in de Multi-etnische wijk

Prof. Mariëtte de Haan
Prof. Micha de Winter
Marije Koeman MSc

http://www.uu.nl/pedgemeenschap

Dit project richt zich op het in kaart brengen van het zogenaamde 'bridging capital' van migrantengemeenschappen op het gebied van de opvoeding. Hiermee wordt bedoeld de visie, praktijken en steunnetwerken die migrantenopvoeders in staat stelt om vanuit het door hen ontwikkelde cultureel kapitaal bruggen te slaan naar andere opvoeders in de Nederlandse samenleving. De kennis en oplossingsmethoden, ‘good practices’, die migrantenopvoeders zelf hebben ontwikkeld worden gesystematiseerd. Hierbij gaat het vooral om kennis en 'good practices' voor het versterken van de pedagogische gemeenschappen op wijkniveau. Het project zal wetenschappelijke en praktische kennis opleveren in de vorm van interculturele kennis over opvoeding. Deze kennis zal met behulp van interactieve werkvormen verspreid worden onder de doelgroep zelf. Deze kennis zal ook worden gedeeld met migrantenzelforganisaties en professionals zoals het NJI, Centra voor Jeugd en Gezin en regionale en lokale welzijnsinstellingen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
155010104
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2012
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. de Haan
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht