De specialist dichterbij? Wat werkt voor professionals in een lokale integrale specialistische werkwijze.
Integrale hulp is noodzakelijk om gezinnen met ernstige problemen op meerdere levensgebieden tijdig en passend te ondersteunen. Door het hele land worden integrale specialistische teams opgericht om een lokaal specialistisch hulpaanbod goed vorm te geven, in samenwerking met de wijkteams en het sociaal domein.
In het project ‘De specialist dichterbij?’ onderzoeken we met vier integrale specialistische teams wat wel, of juist niet werkt voor professionals in een integrale aanpak. Dit doen we samen met professionals, beleidsmakers, ouders en jongeren in de regio’s Holland Rijnland, Haaglanden en Midden-Holland. Om ervoor te zorgen dat de regio’s van elkaar leren, organiseren we leersessies met alle betrokkenen. De kennis uit dit project leidt onder andere tot een werkwijzebeschrijving voor professionals, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van integrale specialistische hulp voor gezinnen. Het project is een samenwerking tussen de Academische Werkplaatsen Risicojeugd en SAMEN.
Producten
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek
Auteur: Eline Heek en Anne Marie Barnhoorn
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn, Laura Nooteboom
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek, Laura Nooteboom
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn, Laura Nooteboom
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn, Laura Nooteboom
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek, Laura Nooteboom
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek, Eva Mulder, Laura Nooteboom
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek, Laura Nooteboom
Auteur: Anne Marie Barnhoorn, Eline Heek, Eva Mulder en Laura Nooteboom
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn
Auteur: Eline Heek, Anne Marie Barnhoorn, Laura Nooteboom
Verslagen
Eindverslag
In het project ‘De specialist dichterbij?’ onderzochten we met vijf integrale specialistische teams wat wel, of juist niet werkt voor professionals in een integraal specialistische aanpak. Dit deden we samen met professionals, beleidsmakers, ouders en jongeren in de regio’s Holland Rijnland, Haaglanden en Midden-Holland. Tijdens het project vormden betrokkenen met elkaar een leernetwerk, waarin tussen regio’s van- en met elkaar werd geleerd en gereflecteerd op tussentijdse resultaten.
We ontwikkelden een werkwijzebeschrijving over integraal specialistisch werken, waarin we onder andere ingaan op de doelgroep van integraal specialistische teams, de doelen van de teams, het hulpverleningsproces en de werkwijze van de teams. Partnerschap tussen de verschillende niveaus (beleid, praktijkorganisatie, professionals en gezinnen) bleek cruciaal om een integrale specialistische werkwijze te ontwikkelen. Dit project was een samenwerking tussen de Academische Werkplaatsen Risicojeugd en SAMEN.
Het project heeft verdieping in kennis over integraal specialistische werken opgeleverd. In de werkwijzebeschrijving (het eindproduct) komen verschillende thema’s aan bod waar we werkzame en belemmerende elementen beschrijven.
De verdieping zit op verschillende thema’s, zoals:
- Integraal specialistisch werken met een doelgroep die meervoudige en langdurige problematiek heeft op meerdere levensgebieden;
- Organisatie en financiering van integrale initiatieven;
- Verschillende ontwikkelfases en bijhorende aandachtspunten van integrale initiatieven;
- Evaluatie en monitoring van integrale initiatieven;
- Partnerschap als essentieel onderdeel in het leren en ontwikkelen van integrale initiatieven. Dit partnerschap zit op verschillende niveaus, en dialoog en verbinding tussen deze niveaus is essentieel. Tijdens het project is dit goed gelukt en is er een netwerk ontstaan, met al die verschillende niveaus. De niveaus zijn: gemeente (beleid), organisaties (organisatie en beleid), professionals (dagelijkse uitvoering) en gezinnen (de ontvangers van hulp).
De verdieping op verschillende thema’s wordt zichtbaar in verschillende resultaten: factsheets, een netwerk in de regio (tijdens de leersessies) en de werkwijzebeschrijving. De opbrengsten zijn onder andere te vinden op de website van de Academische Werkplaats Samen.