Developing and testing strategies to effectively reach and involve resistant hard-core smokers in tobacco control
Online interventie kan ook effect hebben op ‘hardcore’ rokers
Vraagstuk
De meeste stoppen-met-roken-interventies richten zich op rokers die al gemotiveerd zijn om te stoppen. Bij ongemotiveerde rokers slaan dit soort interventies minder aan. Er is een interventie denkbaar die ‘hardcore’ rokers op een ongedwongen wijze laat reflecteren op hun rookgedrag, onder andere door technieken uit de motiverende gespreksvoering in te zetten. Is zo inderdaad een passende interventie te ontwikkelen?Onderzoek
Focusgroepen en een online survey brachten de belangrijkste voor- en nadelen van roken én stoppen onder hardcore rokers in kaart. In twee experimenten zijn technieken voor een online interventie getest.Uitkomst
Op basis van de voorstudies is een online interventie ontwikkeld, die vervolgens experimenteel is uitgeprobeerd. Hardcore rokers bleken na afloop meer open te staan voor vervolginformatie over stoppen met roken dan de hardcore rokers in de controlegroep. Daarnaast gingen de rokers uit de interventiegroep iets minder roken. Tabaksontmoedigende maatregelen komen dus niet alleen aan bij ‘lichte’ rokers.Producten
Auteur: Jeroen Bommelé, Marloes Kleinjan, Tim M. Schoenmakers, William J. Burk, Regina van den Eijnden, Dike van de Mheen
Auteur: Bommelé, J., Schoenmakers, T. M., Kleinjan, M., van Straaten, B., Wits, E., Snelleman, M., & van de Mheen, D.
Magazine: BMC Public Health
Verslagen
Eindverslag
De meeste interventies richten zich op rokers die al gemotiveerd zijn om te stoppen. Bestaande interventies slaan dus bij ongemotiveerde rokers niet aan. Het doel van dit project was een website te ontwikkelen die zich richt op deze verstokte, 'hardcore' rokers. Op die website kunnen deze hardcore rokers reflecteren op hun rookgedrag op een ongedwongen wijze.
Als eerste hebben we focusgroepen gehouden onder zowel hardcore rokers als ex-hardcore rokers. Hierdoor kregen we inzicht in de waargenomen voor- en nadelen van roken en stoppen met roken onder hardcore rokers. Vervolgens hebben we door middel van een online vragenlijst verschillende subgroepen onder hardcore rokers onderscheidden op basis van hoe zij over roken en stoppen met roken denken. Daarna hebben we in een online experiment verschillende technieken getest om hardcore rokers te overtuigen te stoppen met roken.
Tot slot hebben we een online interventie ontwikkeld, waarin hardcore rokers werden aangespoord na te denken over hun rookgedrag. Deze interventie hebben we vervolgens experimenteel getest. Uit de resultaten blijkt dat hardcore rokers na het doorlopen van deze interventie meer openstaan voor vervolginformatie over roken en dat zij ook iets minder gaan roken.