Mobiele menu

Digitale innovatie opleiding bedrijfsarts (DIOBA).

Door vernieuwing van de opleiding tot bedrijfsarts wil dit project bijdragen aan het vinden van oplossingen voor het tekort aan instituuts- en praktijkopleiders. 

Doel 

Dit project beoogt de opleiding tot bedrijfsarts te vernieuwen door digitale technologie en nieuwe leervormen te introduceren die de last voor de instituuts- en praktijkopleiders verminderen. Het leren omgaan met complexe praktijksituaties kan dan behalve in de werkelijkheid ook geleerd en geoefend worden in virtuele simulaties. Dit in combinatie met e-learning modules en video’s vraagt naar verwachting minder begeleidingscapaciteit per aios. Onderwijsvernieuwing kan ook bijdragen aan het reduceren van de nakijklast van instituutsopleiders.

Aanpak/werkwijze 

Het project richt zich op het herontwerpen van een deel van de opleiding tot bedrijfsarts. Eerst wordt bepaald welke twee onderdelen of thema's van de opleiding geschikt zijn voor herontwerp; denk aan onderdelen gericht op preventie en adviesvaardigheden. Die twee onderdelen worden in opeenvolgende ontwikkelcycli herontworpen, gebruikmakend van het ADDIE-model (ADDIE zijn de ontwikkelstappen Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Flankerend wordt wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd dat ten dienste staat van de ontwikkeling van het nieuwe onderwijs en het ontwikkelingsproces tussentijds en na afloop evalueert.

Samenwerkingspartners

RadboudUMC SGBO, Maastricht University, The Simulation Crew, Arbo Unie, Human Total Care en Perspectief Groep.

(Verwachte) resultaten

  1. Een op twee thema’s herontworpen opleiding gebruikmakend van digitale innovaties om de werklast van praktijk- en instituutsopleiders te verminderen.
  2. Kennis en inzichten over proces en uitkomsten van een innovatietraject gericht op het integreren van (meer) simulatieonderwijs in de opleiding tot bedrijfsarts.

Kenmerken

Projectnummer:
11200012410002
Looptijd: 0%
Looptijd: 0 %
2025
2028
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Erik Noordik
Verantwoordelijke organisatie:
Netherlands School of Public & Occupational Health