Mobiele menu

Diversiteit in het Zorgteam

Met het project Diversiteit in het zorgteam wil het Centrum Buitenlandse vrouwen in Tilburg in samenwerking met diverse zorg- en kennisinstellingen een brug slaan tussen meisjes uit eerculturen en de zorg op school.  Het doel hiervan is het aanpakken van probleemsituaties in een eerder stadium. In het project wordt een klankbordgroep van 4 allochtone meisjes opgericht, waarmee binnen- en buitenschoolse activiteiten voor twee groepen van allochtone meisjes uit eerculturen, worden besproken. Zij krijgen begeleiding van intermediairs/bruggenbouwers (betaalde medewerkers die dichtbij de meisjes staan). Deze intermediairs begeleiden ook buitenschoolse groepsactiviteiten en ondersteunen schoolmedewerkers bij het organiseren van binnenschoolse activiteiten voor deze meisjes. In de school wordt deskundigheidsbevordering aangeboden aan mentoren, leerlingbegeleiders, vakdocenten, School Maatschappelijk Werk (SMW) en het zorg- en ad-viesteam (ZAT). Hierdoor zijn zij beter in staat tot signalering, ondersteuning, hulpverlening en verwijzing. Het project resulteert in een methodiekbeschrijving.

Producten

Titel: Onbekend
Titel: conferentie: Diversiteit in het Zorg en adviesteam,
Link: http://www.cbvtilburg.nl

Verslagen


Eindverslag

Het project Diversiteit in het Zorgadviesteam is een preventieproject, speciaal voor meisjes in het VMBO en MBO uit zogenaamde eerculturen. Dit zijn meisjes met bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse, Somalische en/of Afghaanse achtergronden. Het project vervult een brugfunctie tussen de doelgroep en begeleiders van binnen en buiten de school. Doel is dat de meisjes zich beter begrepen gaan voelen en gemakkelijker contact met de begeleiders vinden over hun vragen over identiteit en persoonlijke ontwikkeling. Dit wordt gedaan door met de meisjes op verschillende manieren in te gaan op thema’s die zij zelf kiezen. Het project is ook gericht op ouders. Met hen wordt naar een goed evenwicht gezocht tussen hun verantwoordelijkheid om hun dochters te beschermen en de behoefte van de meiden aan meer persoonlijke vrijheid. Docenten, mentoren, leerlingbegeleiders en schoolmaatschappelijk werkers krijgen een training, waarmee zij hun interculturele vaardigheden vergroten. De meisjes hebben zelf een belangrijke stem in het project doordat zij zitting kunnen nemen in een klankbordgroep die het project volgt en kan bijsturen.

Meiden activiteiten zijn georganiseerd buiten de school; meisjes hebben onder begeleiding van intermediairs van Centrum Buitenlandse Vrouwen (CBV) gewerkt met de methodiek 'leren nadenken over je dromen'. Een klankbordgroep bestaande uit vier meisjes, heeft een training gekregen. Deze meisjes coachen de jongere meisjes (12-16 jaar) waar nodig met peer-mediation. De vrouwelijke intermediairs van het (CBV) zijn ook ingezet om samen te oefenen hoe ze gesprekken met hun eigen moeders kunnen voeren over de thema’s.

De aandacht voor binnenschoolse activiteiten voor meisjes heeft in de uitvoering een knelpunt gevormd. De oplossing voor dit probleem kan gezocht worden in het delen en onderkennen van het belang van het onderwerp,netwerkvorming en de facilitering in tijd. Tevens zijn van belang de aansluiting, de prioritering , de regievoering op school en de aansturing. De bewustwording en een omslag in denken en handelen vraagt tijd. Succes is eveneens afhankelijk van persoonlijke kwaliteiten en inzet van betrokkenheid op basis van gelijkwaardigheid.
Het project heeft 2 producten en een onderzoek als eindresultaat. Er is een keuze- en ontwikkelkaart gemaakt en een brochure, waar het proces beschreven is. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van een Masters Thesis (UvT); hiervoor zijn interviews gehouden met onder meer projectgroepleden,meisjes, leraren en intermediairs van CBV. De producten worden op 3 november tijdens een overdrachtsconferentie aangeboden.

Het project Diversiteit in het Zorgadviesteam is een preventieproject, speciaal voor meisjes in het VMBO en MBO uit zogenaamde eerculturen. Dit zijn meisjes met bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse, Somalische en/of Afghaanse achtergronden. Het project vervult een brugfunctie tussen de doelgroep en begeleiders van binnen en buiten de school. Doel is dat de meisjes zich beter begrepen gaan voelen en gemakkelijker contact met de begeleiders vinden over hun vragen over identiteit en persoonlijke ontwikkeling. Dit wordt gedaan door met de meisjes op verschillende manieren in te gaan op thema’s die zij zelf kiezen.
Het project is ook gericht op ouders. Met hen wordt naar een goed evenwicht gezocht tussen hun verantwoordelijkheid om hun dochters te beschermen en de behoefte van de meiden aan meer persoonlijke vrijheid.
Docenten, mentoren, leerlingbegeleiders en schoolmaatschappelijk werkers krijgen een training, waarmee zij hun interculturele vaardigheden vergroten.
De meisjes hebben zelf een belangrijke stem in het project doordat zij zitting kunnen nemen in een klankbordgroep die het project volgt en kan bijsturen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
155030020
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2012
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
I.A.J.M. Verhagen
Verantwoordelijke organisatie:
Onderwijsgroep Tilburg