Diversiteit in het Zorgteam
Producten
Verslagen
Eindverslag
Het project Diversiteit in het Zorgadviesteam is een preventieproject, speciaal voor meisjes in het VMBO en MBO uit zogenaamde eerculturen. Dit zijn meisjes met bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse, Somalische en/of Afghaanse achtergronden. Het project vervult een brugfunctie tussen de doelgroep en begeleiders van binnen en buiten de school. Doel is dat de meisjes zich beter begrepen gaan voelen en gemakkelijker contact met de begeleiders vinden over hun vragen over identiteit en persoonlijke ontwikkeling. Dit wordt gedaan door met de meisjes op verschillende manieren in te gaan op thema’s die zij zelf kiezen. Het project is ook gericht op ouders. Met hen wordt naar een goed evenwicht gezocht tussen hun verantwoordelijkheid om hun dochters te beschermen en de behoefte van de meiden aan meer persoonlijke vrijheid. Docenten, mentoren, leerlingbegeleiders en schoolmaatschappelijk werkers krijgen een training, waarmee zij hun interculturele vaardigheden vergroten. De meisjes hebben zelf een belangrijke stem in het project doordat zij zitting kunnen nemen in een klankbordgroep die het project volgt en kan bijsturen.
Meiden activiteiten zijn georganiseerd buiten de school; meisjes hebben onder begeleiding van intermediairs van Centrum Buitenlandse Vrouwen (CBV) gewerkt met de methodiek 'leren nadenken over je dromen'. Een klankbordgroep bestaande uit vier meisjes, heeft een training gekregen. Deze meisjes coachen de jongere meisjes (12-16 jaar) waar nodig met peer-mediation. De vrouwelijke intermediairs van het (CBV) zijn ook ingezet om samen te oefenen hoe ze gesprekken met hun eigen moeders kunnen voeren over de thema’s.
De aandacht voor binnenschoolse activiteiten voor meisjes heeft in de uitvoering een knelpunt gevormd. De oplossing voor dit probleem kan gezocht worden in het delen en onderkennen van het belang van het onderwerp,netwerkvorming en de facilitering in tijd. Tevens zijn van belang de aansluiting, de prioritering , de regievoering op school en de aansturing. De bewustwording en een omslag in denken en handelen vraagt tijd. Succes is eveneens afhankelijk van persoonlijke kwaliteiten en inzet van betrokkenheid op basis van gelijkwaardigheid.
Het project heeft 2 producten en een onderzoek als eindresultaat. Er is een keuze- en ontwikkelkaart gemaakt en een brochure, waar het proces beschreven is. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van een Masters Thesis (UvT); hiervoor zijn interviews gehouden met onder meer projectgroepleden,meisjes, leraren en intermediairs van CBV. De producten worden op 3 november tijdens een overdrachtsconferentie aangeboden.
Het project Diversiteit in het Zorgadviesteam is een preventieproject, speciaal voor meisjes in het VMBO en MBO uit zogenaamde eerculturen. Dit zijn meisjes met bijvoorbeeld Turkse, Marokkaanse, Somalische en/of Afghaanse achtergronden. Het project vervult een brugfunctie tussen de doelgroep en begeleiders van binnen en buiten de school. Doel is dat de meisjes zich beter begrepen gaan voelen en gemakkelijker contact met de begeleiders vinden over hun vragen over identiteit en persoonlijke ontwikkeling. Dit wordt gedaan door met de meisjes op verschillende manieren in te gaan op thema’s die zij zelf kiezen.
Het project is ook gericht op ouders. Met hen wordt naar een goed evenwicht gezocht tussen hun verantwoordelijkheid om hun dochters te beschermen en de behoefte van de meiden aan meer persoonlijke vrijheid.
Docenten, mentoren, leerlingbegeleiders en schoolmaatschappelijk werkers krijgen een training, waarmee zij hun interculturele vaardigheden vergroten.
De meisjes hebben zelf een belangrijke stem in het project doordat zij zitting kunnen nemen in een klankbordgroep die het project volgt en kan bijsturen.