Diversiteit in transformatie: Duurzame integratie van diversiteitgevoelig werken in jeugdteams
Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van o.a. Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door o.a. gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.
Producten
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2Rn8WzS
Auteur: Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2L0lU5p
Auteur: Onbekend
Link: https://bit.ly/2Fj1IZ0
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Anna Jansma en Thijs Lindner
Link: https://bit.ly/2IRfTFq
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2XqK3sk
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2Rk10za
Auteur: Sharifah Redan
Link: https://bit.ly/2NbHs1R
Auteur: Esmae Madhi, Wilma Aarts, Abdellah Mehraz, Cecile Winkelman, Marjolijn Distelbrink
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Cecile Winkelman
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Trees Pels
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Trees Pels, Cecile Winkelman, Abdellah Mehraz, Esmae Mahdi, Wilma Aarts
Link: http://www.neja.nl/ketja
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ipPZtJ9VsuQ
Auteur: Elena Ponzoni
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tsbhLBqHJKw
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Cecile Winkelman
Link: https://bit.ly/2WQn4CH
Auteur: Kennisteam Diversiteit, gemeente Hengelo en Wijkracht
Link: https://www.wijkrachtacademie.nl/kennisteams/kennisteam-diversiteit/
Verslagen
Eindverslag
Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van onder andere Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door onder andere gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.
In dit tweejarige project werken 5 academische werkplaatsen en landelijke experts samen om diversiteitgevoelig werken in voorzieningen voor jeugd en gezin verder te brengen. De werkplaatsen wisselen kennis, inzichten en goede voorbeelden met elkaar uit. Dit gebeurde in jaar 1 onder andere in twee gezamenlijke bijeenkomsten. In jaar 1 zijn verder lokale verkenningen uitgevoerd naar behoeften, wat er al is en wat nog beter kan, en naar aansluitmogelijkheden voor diversiteitstrajecten. Dit resulteerde in (concept) plannen voor uitvoering van lokale trajecten in de vier hoofdregio's (Amsterdam, Twente, Utrecht en Noord-Brabant). Die richten zich inhoudelijk op professionalisering of bereik van moeilijk bereikbare groepen (met mogelijkheden van samenwerking met informele partijen als aandachtspunt). Specifiek aandachtspunt bij de lokale trajecten is de borging van de kennis in het werk van de voorzieningen die jeugd en gezin ondersteunen.