Mobiele menu

Diversiteit in transformatie: Duurzame integratie van diversiteitgevoelig werken in jeugdteams

Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van o.a. Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door o.a. gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.

Producten

Titel: Antwoord portaalvraag: Marokkaans-Nederlandse vaders over discriminatie
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2Rn8WzS
Titel: Masterthesis Sherene Farag: Een perspectief van hoop en realiteit
Auteur: Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2L0lU5p
Titel: Verslag Kennisatelier Kracht uit informele netwerken (Rotterdam)
Auteur: Onbekend
Link: https://bit.ly/2Fj1IZ0
Titel: Verslag terugkomdag OKA's 15 maart 2017
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Antwoord portaalvraag: Methoden wijkgerichte ondersteuning bij opvoeden
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Anna Jansma en Thijs Lindner
Link: https://bit.ly/2IRfTFq
Titel: Nieuwsbericht Kick-off bijeenkomst Diversiteit in Transformatie
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Antwoord portaalvraag: Samenwerkingsvormen met informele ondersteuners
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2XqK3sk
Titel: Antwoord portaalvraag: Opvoedsteun voor Marokkaanse vaders
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2Rk10za
Titel: Masterthesis Sharifah Redan: De kracht van het semi-informele
Auteur: Sharifah Redan
Link: https://bit.ly/2NbHs1R
Titel: 'Aan-Tafel' Midden Brabant
Auteur: Divers
Link: https://tinyurl.com/y56nwnfy
Titel: Impressie workshops terugkomdag OKA's diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Esmae Madhi, Wilma Aarts, Abdellah Mehraz, Cecile Winkelman, Marjolijn Distelbrink
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Impressie interactieve deel terugkomdag OKA's rond diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Cecile Winkelman
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Lezing Trees Pels Inclusief werken in het OKT
Auteur: Trees Pels
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Impressie Terugkomdag OKA's diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Trees Pels, Cecile Winkelman, Abdellah Mehraz, Esmae Mahdi, Wilma Aarts
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Waardenopvoeding in Diversiteit (Afscheidssymposium Trees Pels)
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ipPZtJ9VsuQ
Titel: Samenwerking migrantenorganisaties en opvoedondersteuning (Afscheidssymposium Trees Pels)
Auteur: Elena Ponzoni
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tsbhLBqHJKw
Titel: Waardenopvoeding in Diversiteit (NEJA conferentie 2019)
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Cecile Winkelman
Link: https://bit.ly/2WQn4CH
Titel: Diversiteit in de samenleving
Auteur: Kennisteam Diversiteit, gemeente Hengelo en Wijkracht
Link: https://www.wijkrachtacademie.nl/kennisteams/kennisteam-diversiteit/

Verslagen


Eindverslag

Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van onder andere Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door onder andere gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.

In dit tweejarige project werken 5 academische werkplaatsen en landelijke experts samen om diversiteitgevoelig werken in voorzieningen voor jeugd en gezin verder te brengen. De werkplaatsen wisselen kennis, inzichten en goede voorbeelden met elkaar uit. Dit gebeurde in jaar 1 onder andere in twee gezamenlijke bijeenkomsten. In jaar 1 zijn verder lokale verkenningen uitgevoerd naar behoeften, wat er al is en wat nog beter kan, en naar aansluitmogelijkheden voor diversiteitstrajecten. Dit resulteerde in (concept) plannen voor uitvoering van lokale trajecten in de vier hoofdregio's (Amsterdam, Twente, Utrecht en Noord-Brabant). Die richten zich inhoudelijk op professionalisering of bereik van moeilijk bereikbare groepen (met mogelijkheden van samenwerking met informele partijen als aandachtspunt). Specifiek aandachtspunt bij de lokale trajecten is de borging van de kennis in het werk van de voorzieningen die jeugd en gezin ondersteunen.

Kenmerken

Projectnummer:
737200014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2019
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J. Distelbrink
Verantwoordelijke organisatie:
Verwey-Jonker Instituut