Educatief partnerschap in VVE op afstand: werkzame principes in het bieden van virtuele ondersteuning aan ouders van risicoleerlingen
Ouders zijn belangrijke partners in programma’s voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) die gericht zijn op het voorkomen van onderwijsachterstanden. Als gevolg van de COVID-19-maatregelen is de ondersteuning van ouders die deelnemen aan dergelijke programma’s onder druk komen te staan. Expertisecentrum Nederlands (Nijmegen) en Stichting PAS (Arnhem) hebben daarom in dit project onderzocht hoe ouders zijn betrokken voor/tijdens en na de lockdown, welke knelpunten er werden ervaren, maar wat ook heeft gewerkt bij het op afstand aanbieden van ondersteuning vanuit de VVE.
Doel
In dit project is onderzocht hoe ouders zijn betrokken bij VVE-programma’s, voor/tijdens/na de lockdown, welke knelpunten er werden ervaren, maar ook wat effectieve praktijken zijn gebleken voor het op afstand bieden van ondersteuning aan ouders in de context van VVE. Hierbij stonden twee vragen centraal:
- Hoe is de VVE-dienstverlening ten tijde van de COVID-19-maatregelen verlopen vanuit het perspectief van professionals en ouders?
- Wat zijn effectieve praktijken bij het bieden van VVE op afstand?
Onderzoeksopzet
Er is een landelijke verkenning uitgevoerd aan de hand van een digitale vragenlijst, interviews met een aantal VVE-professionals en een gestructureerde review van wetenschappelijke bronnen.
Resultaten
Op de basis van de resultaten van het onderzoek zijn de volgende effectieve praktijken voorgesteld voor het op afstand bieden van ondersteuning aan ouders:
- Wederkerigheid in het contact met ouders;
- Duidelijke communicatie;
- Combinatie van media (gesproken, geschreven en beeld);
- Verschillende communicatiekanalen (zowel synchroon als asynchroon);
- Rekening houden met diversiteit;
- Terugkoppeling vragen;
- Digitale vaardigheden;
- Overzicht geven;
- Model staan;
- Netwerken van ouders uitbreiden.
Meer informatie over de resultaten leest u in het rapport en de flyer voor VVE aanbieders
Uitvoerende partijen
Expertisecentrum Nederlands / Radboud Universiteit, Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen, Stichting PAS.
Meer informatie
Judith Stoep, Annelies van der Lee, Annette Mullink, Jonathan Simonis.
Producten
Auteur: Judith Stoep, Annelies van der Lee, Annette Mullink & Jonathan Simonis
Link: https://edu.nl/h7jkv
Auteur: Judith Stoep, Annelies van der Lee, Annette Mullink & Jonathan Simonis
Link: https://edu.nl/bw988
Verslagen
Eindverslag
Ouders zijn belangrijke partners in programma’s voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) die gericht zijn op het voorkomen van onderwijsachterstanden. Als gevolg van de COVID-19-maatregelen is de ondersteuning van ouders die deelnemen aan dergelijke programma’s onder druk komen te staan. Expertisecentrum Nederlands (Nijmegen) en Stichting PAS (Arnhem) hebben daarom via een vragenlijst, interviews en een gestructureerde review onderzocht hoe ouders zijn betrokken bij VVE-programma’s, voor/tijdens/na de lockdown, welke knelpunten er werden ervaren, maar ook wat effectieve praktijken zijn gebleken voor het op afstand bieden van ondersteuning aan ouders in de context van VVE. De volgende onderwerpen zijn daarbij van belang: wederkerigheid in het contact met ouders, duidelijke communicatie, combinatie van media (gesproken, geschreven en beeld), verschillende communicatiekanalen (zowel synchroon als asynchroon), rekening houden met diversiteit, terugkoppeling vragen, digitale vaardigheden, overzicht geven, model staan en netwerken van ouders uitbreiden. Meer informatie leest u in het rapport en de flyer voor VVE-aanbieders.