Mobiele menu

Een impuls geven aan de implementatie van STORM in Drenthe, met een focus op opschaling en borging.

Het gaat slechter met de mentale gezondheid van Drentse jongeren. De interventie STORM richt zich op de preventie en vroegsignalering van depressie en suïcide en zet daarbij in op het versterken van veerkracht en weerbaarheid. Op twee scholen in de gemeente Assen loopt een pilot van STORM, met als doel om de mentale gezondheid onder jongeren op deze scholen te verbeteren. Deze pilot wordt gerealiseerd met een subsidie van 113 suïcidepreventie en een financiële bijdrage van de gemeente. De mentale gezondheid van jongeren is echter in heel Drenthe een punt van aandacht. Op zowel regionaal als lokaal niveau wordt dit onderkend en er zijn verschillende initiatieven gaande om hier een goed antwoord op te bieden. Met dit project willen we aan de gesprekken met gemeenten en scholen bijdragen en deelname aan STORM aanreiken als een concrete en veelbelovende interventie voor jongeren. We willen via deze weg inzetten op opschaling van STORM, waarbij het van belang is dat er expliciete aandacht is voor de borging van de interventie.

Doel

Het doel van het project is om het gesprek met gemeenten en scholen over de mentale gezondheid van jongeren te verrijken met de geleerde lessen van de pilot STORM. Daarmee proberen we de geïmplementeerde interventie STORM op te schalen en te borgen.

Aanpak/werkwijze

De projectleider zal proactief gemeenten en scholen benaderen voor een gesprek. Dit gebeurt in nauwe afstemming met de lopende initiatieven rondom aandacht voor mentale gezondheid op scholen. N.a.v. de gesprekken over de mentale gezondheid van jongeren wordt de mogelijkheid van deelname aan STORM besproken. Om de opschaling verder te stimuleren zullen ook de Gezonde School Adviseurs (GSA) van GGD Drenthe betrokken worden. Zij zullen ook proactief het gesprek over mentale gezondheid voeren en STORM onder de aandacht brengen bij de scholen waar ze komen. Daarnaast kunnen de GSA’s met de scholen in gesprek gaan over de borging van de aanpak, aan de hand van de 4 pijlers van de Gezonde School. Aanvullend zullen de Adviseurs Publieke Gezondheid (PG) het onderwerp, en daarbij STORM, meenemen in de gesprekken die zij structureel met de gemeenten hebben. Zo wordt het thema mentale gezondheid van jongeren, met als mogelijk middel STORM, via verschillende kanalen onder de aandacht gebracht.

Samenwerkingspartners

Er zal een actieve samenwerking zijn tussen de Adviseurs Publieke Gezondheid (PG), de projectleider STORM en de
Gezonde School Adviseurs (GSA). Door actief samen te werken met deze partners wordt het thema en daarbij STORM via verschillende kanalen bij gemeenten en scholen onder de aandacht gebracht. Daarnaast zal afgestemd worden met de partners die reeds betrokken zijn bij de uitvoering van de pilot STORM in Assen, om hen op de hoogte te houden van de ontwikkelingen omtrent opschaling en borging. Deze partners zijn Accare, GGZ Drenthe, Gemeente Assen, DNC Quintus en DCTerra Assen. De lessen uit de pilot kunnen zo ook gebruikt worden in de overwegingen van nieuwe gemeenten en scholen omtrent mogelijke invoering van STORM.

(Verwachte) resultaten

Met opschaling en borging van STORM zullen meer gemeenten en scholen structureel aandacht hebben voor de mentale gezondheid van jongeren. Hierdoor komt er meer aandacht voor preventie en vroegsignalering van mentale problemen. Daarnaast ontwikkelen ook steeds meer jongeren zelf vaardigheden waardoor zij veerkrachtiger en weerbaarder worden. Dit draagt bij aan de verbetering van de mentale gezondheid van jongeren. Een mentaal gezonde jeugd zorgt ervoor dat er in de toekomst mentaal gezonde volwassenen zijn, die goed kunnen participeren in de
maatschappij. Naast de doelgroep zelf heeft het project ook invloed op de zorg. Als minder jongeren mentale klachten ontwikkelen vermindert de druk op de geestelijke gezondheidszorg en de jeugdzorg door minder complexe problematiek en minder aanmeldingen.

Kenmerken

Projectnummer:
10690022460019
Looptijd: 8%
Looptijd: 8 %
2025
2026
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
A.J. Striper MSc