Mobiele menu

Een leer en verbeterklimaat waarmee kwaliteit van zorg wordt verbeterd in de langdurige ouderenzorg; de LINC aanpak.

Om een duurzaam en systematisch leer- en verbeterklimaat te creëren voor teams in de verpleging en verzorging (V&V) is onder meer inzicht in de benodigde competenties van V&V-professionals nodig en inzicht in organisatorische randvoorwaarden en contextkenmerken voor een optimale leer- en verbeter omgeving. Tevens is een haalbare geëvalueerde LINC-aanpak (‘Learning Innovation Nurses Climate‘ nodig; een systematiek om beschikbare kwaliteitsdata te integreren in cyclische verbetertrajecten vanuit V&V-teams en intensievere en structurele samenwerking tussen onderwijs, praktijkveld en kennisinstellingen.

Doel

Het netwerk van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg ontwikkelde en evalueerde in dit project een de aanpak LINC-aanpak om het leren en innoveren in de langdurige ouderenzorg te motiveren.

Werkwijze: actieonderzoek

Door actieonderzoek werd gedurende 4 jaar aan de 4 kernelementen van de LINC-aanpak gewerkt:

  1. Uitvoeren van een QuickScan voor het in kaart brengen van de huidige leer-, verbeter- en organisatorische omstandigheden voor de teams, en aanwezige knelpunten.
  2. Op maat inrichten van werkplekleren om het verbeteren van de zorg vanaf de werkvloer te bevorderen.
  3. Coaches (verpleegkundigen niveau 5/6) begeleiden de teams inhoudelijk en procesmatig. Zij zijn ook de schakels tussen de teams en de betrokken mbo- en hbo-opleidingen.
  4. Cyclisch inzetten van reeds beschikbare kwaliteitsdata om zorgproblemen te identificeren en resultaten van verbeteracties te monitoren. 

Resultaat

In dit project is een aanpak ontwikkeld om het leren en innoveren in de langdurige ouderenzorg te motiveren. Deze ‘LINC-aanpak’ geeft verpleegkundige teams middels werkplekleren zelf de regie over de aanpak van verbeteracties. 

LINC omvat diverse elementen, waaronder een beoordeling van aanwezige werkplek condities, het gebruik van beschikbare zorgdata om verbeteracties te kiezen en te volgen, een PDCA leer- en verbetercyclus om continu te werken aan zelfgekozen doelen en acties, en coaching gericht op teamdynamiek en het werken met de PDCA-cyclus. 

De LINC-aanpak is gebruikt in 5 verpleegkundige teams in verpleeghuizen en de thuiszorg. De implementatie van de elementen is grotendeels geslaagd. De eigen regie nemen bij verbeteracties, de toegang en gebruik van beschikbare zorgdata, het kiezen en SMART formuleren van doelen bleken lastige uitdagingen voor de teams, vooral in het verpleeghuis. Doorontwikkeling en het op grotere schaal evalueren van de LINC aanpak is gewenst.

Interview

Hoe kan gebruik van data het leren en verbeteren binnen zorgteams en tussen organisaties ondersteunen? Promovendi Merel van Lierop en Alies Depla vertellen hoe zij in de ouderenzorg en integrale geboortezorg data onderdeel maken van het dagelijkse werk.

> Lees het interview

 

Afbeelding
Merel van Lierop en Alies Depla

Producten

Titel: How to establish workplace learning in long-term care: results from a World Café dialogue.
Auteur: Merel E. A. van Lierop, Judith M. M. Meijers, Erik van Rossum, Johanna E. R. Rutten, Theresa Thoma-Lürken & Sandra M. G. Zwakhalen
Magazine: BMC Nurs
Begin- en eindpagina: 241-
Titel: Facilitators for developing an interprofessional learning culture in nursing homes: a scoping review.
Auteur: Frank H. O. Verbeek, Merel E. A. van Lierop, Judith M. M. Meijers, Erik van Rossum, Sandra M. G. Zwakhalen, Miranda G. H. Laurant & Anneke J. A. H. van Vught
Magazine: BMC Health Serv Res
Begin- en eindpagina: 178-
Titel: Creating a sustainable learning and improvement climate to improve elderly care: a World Café method
Auteur: Van Lierop, Merel, MSc Dr. Meijers, Judith Dr. Van Rossum, Erik Dr. Thoma-Lürken, Theresa Prof. Dr. Zwakhalen, Sandra

Kenmerken

Projectnummer:
516022520
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2024
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. J.M.M. Meijers PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht University
Afbeelding

Leren en verbeteren

Nieuwe kennis en innovaties onderdeel maken van de dagelijkse praktijk kan alleen als zorgprofessionals en zorgorganisaties duurzaam en systematisch leren en verbeteren. Daarom financieren we 13 projecten waarin projectteams werken aan methodiekontwikkeling en onderzoek. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.