Mobiele menu

Een workshop voor en door studenten: Hoe zet je relationele vaardigheden in om studentenwelzijn in je eigen omgeving te bevorderen?

Van de studenten heeft 51 % last van psychische klachten. Desondanks vinden studenten het vaak lastig om het gesprek aan te gaan over mentale gezondheid. Om de drempel hiervoor te verlagen willen ECIO en studentenorganisatie Frisse Gedachtes samen met de doelgroep een evidence-informed workshop ontwikkelen voor het versterken van relatievaardigheden van studenten binnen het mbo, hbo en wo.

Om relatievaardigheden te versterken zal de workshop studenten praktische handvatten meegeven om het gesprek met medestudenten over mentaal welzijn te starten, en hoe je hierbij met je eigen emoties en die van de ander om kan gaan. Dit verhoogt de bespreekbaarheid van mentale gezondheid en sociale cohesie onder studenten en kan zo een positieve impact hebben op het mentaal welzijn van studenten. Doordat studenten de geleerde relatievaardigheden direct kunnen toepassen in hun eigen netwerk, reikt de impact van de workshop verder dan alleen de aanwezige deelnemers.

Producten

Titel: Hoe kom je mentaal gezond je studie door? Samenwerken aan studentenwelzijn: De ontwikkeling van een workshop
Auteur: Lotte Scheeren, Faye Snijder en Benjamin Bremer
Magazine: Zal beschikbaar worden gesteld via de website van ECIO + Landelijke Kennisbank Studentenwelzijn
Link: https://ecio.nl/publicaties/hoe-kom-je-mentaal-gezond-je-studie-door/
Titel: Hoe kom je mentaal gezond je studiejaar door?
Auteur: Lotte Scheeren, Faye Snijder, Benjamin Bremer, Jessie van de Haterd
Link: https://ecio.nl/tools/studentenworkshop-hoe-kom-je-mentaal-gezond-je-studiejaar-door/

Verslagen


Eindverslag

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het studentenwelzijn onder druk staat. In dit participatieve onderzoeksproject, een samenwerking tussen ECIO en studentenorganisatie Frisse Gedachtes, hebben we een evidence-informed workshop ontwikkeld om het welzijn en de veerkracht van studenten te versterken. In het onderzoeksrapport beschrijven we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) die we samen met studenten hebben doorlopen voor het opzetten van de workshop. We onderzochten hierbij de wensen en behoeften van studenten en combineerden bestaande interventies en inzichten uit de literatuur om een evidence-informed workshop te creëren die aansluit bij hun behoeften. De bevindingen onderstrepen het belang van zorgvuldig ontworpen, studentgerichte en interactieve interventies, waarbij het aanleren van mentale gezondheidsvaardigheden, het normaliseren van gesprekken over mentale klachten en het bevorderen van zelfbewustzijn belangrijke elementen zijn die bijdragen aan het welzijn van studenten.


Producten

Het project heeft de volgende producten opgeleverd: 

Aanbevelingen

Het onderzoek heeft een aantal aanbevelingen opgeleverd. 

  • Er is een duidelijke behoefte aan laagdrempelige, studentgerichte en interactieve interventies gericht op het aanleren van mentale gezondheidsvaardigheden, het normaliseren van gesprekken over mentale klachten en het bevorderen van zelfbewustzijn. 
  • Een voorwaarde voor het openlijk kunnen praten over mentale gezondheid is het creëren van een veilige ruimte.
  • Focus op een kern van onderwerpen in de workshop waardoor belangrijke inzichten beter worden onthouden.
  • Erkenning en normalisering van onzekerheden, prestatiedruk, stress en mentale problemen als eerste stap in welzijnsinterventies voor studenten zodat er een open en ondersteunende omgeving wordt bevorderd voor verdere ontwikkeling. 
  • Zorg voor een sterke nadruk op praktische toepasbaarheid in de workshop waarbij theorie ondersteunend is in het actief toepassen van vaardigheden in het eigen leven. 
  • Bevorder een sociaal veilige sfeer in welzijnsinterventies waarbij trainers worden aangemoedigd zichzelf kwetsbaar op te stellen zodat de openheid onder studenten wordt verhoogd als ook de bereidheid om persoonlijke ervaringen te delen. 
  • Co-creatie is van groot belang voor het aansluiten van een interventie op de behoeften van studenten waarbij er rekening gehouden moet worden met een grote diversiteit onder studenten met uiteenlopende wensen en behoeften.

Kenmerken

Projectnummer:
07440122230018
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2023
2024
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. L. Scheeren
Verantwoordelijke organisatie:
CINOP