Effectieve reflectie: handvat voor kwaliteitsbewaking in de zorg voor jeugd
Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. Er zijn aanwijzingen dat de kwaliteit van de uitvoering (behandelintegriteit) hierbij een rol speelt. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichtingen van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. In dit project is een dergelijke vorm van ondersteuning ontwikkeld en toegepast bij drie ‘care as usual’ interventies in de dagelijkse praktijk van jeugdhulp en jeugdbescherming. Professionals namen beelden op van hun gesprekken met cliënten en kregen hierop feedback volgens een speciaal ontwikkelde methode van video-feedback. Deze vorm van ondersteuning leidde tot hogere kwaliteit van de uitvoering van de interventies. Professionals én supervisoren evalueren deze vorm van ondersteuning positief: niet alleen ging de kwaliteit omhoog, ook droeg de supervisie bij aan het zelfvertrouwen en werkplezier van de deelnemende professionals.
Producten
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Auteur: Goense, P.B.
Auteur: Ruitenberg, I. & Goense, P.B.
Link: http://www.hva.nl/effectievereflectie
Auteur: Busschers, I
Auteur: Spirit Jeugd en Opvoedhulp
Auteur: Goense, P.B. & Ruitenberg, I.
Link: http://www.hva.nl/effectievereflectie
Auteur: Altra Onderwijs & Jeugdhulp
Auteur: mr. drs. Inge Busschers Jeugdbescherming Regio Amsterdam / Hogeschool van Amsterdam drs. Sanne Pronk Altra jeugdzorg / Hogeschool van Amsterdam
Auteur: Leonieke Boendermaker
Auteur: Inge Busschers
Auteur: Pauline Goense
Auteur: Leonieke Boendermaker (HvA), Jolle Tjaden (Pi Research), Bouke Spigt (Altra School2Care)
Auteur: Leonieke Boendermaker
Auteur: Pauline Goense
Verslagen
Eindverslag
Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. De kwaliteit van de uitvoering speelt hierbij waarschijnlijk een rol. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichting van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. In dit project is een dergelijke vorm van ondersteuning ontwikkeld en toegepast bij drie ‘care as usual’ interventies in de dagelijkse praktijk van jeugdhulp en jeugdbescherming. Professionals namen beelden op van hun gesprekken met cliënten en kregen hierop feedback volgens een speciaal ontwikkelde methode voor video-feedback. Deze vorm van ondersteuning leidt tot hogere kwaliteit van de uitvoering van de interventies. Professionals én supervisoren evalueren deze vorm van ondersteuning positief: niet alleen ging de kwaliteit omhoog, ook droeg de supervisie bij aan het zelfvertrouwen en werkplezier van de deelnemende professionals.
Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. Er zijn aanwijzingen dat de kwaliteit van de uitvoering (behandelintegriteit) hierbij een rol speelt. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichtingen van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. Het is in het belang van cliënten dat ook buiten de bekende evidence-based programma’s leren op de werkvloer mogelijk wordt. Dit project richt zich daarom op het ontwikkelen en toetsen van handvatten voor het stimuleren van een kwalitatief goede uitvoering van interventies in de praktijk en de ervaringen van beroepsbeoefenaren en cliënten op dit punt.