Mobiele menu

Effectieve reflectie: handvat voor kwaliteitsbewaking in de zorg voor jeugd

Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. Er zijn aanwijzingen dat de kwaliteit van de uitvoering (behandelintegriteit) hierbij een rol speelt. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichtingen van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. In dit project is een dergelijke vorm van ondersteuning ontwikkeld en toegepast bij drie ‘care as usual’ interventies in de dagelijkse praktijk van jeugdhulp en jeugdbescherming. Professionals namen beelden op van hun gesprekken met cliënten en kregen hierop feedback volgens een speciaal ontwikkelde methode van video-feedback. Deze vorm van ondersteuning leidde tot hogere kwaliteit van de uitvoering van de interventies. Professionals én supervisoren evalueren deze vorm van ondersteuning positief: niet alleen ging de kwaliteit omhoog, ook droeg de supervisie bij aan het zelfvertrouwen en werkplezier van de deelnemende professionals.

Producten

Titel: Video-feedback bij Spirit: ‘dit is leerzaam voor de hele organisatie!’
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Titel: Video-feedback bij Jeugdbescherming: ‘dit is leerzaam voor de hele organisatie!’
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Titel: Video-feedback bij Altra: ‘dit is leerzaam voor de hele organisatie!’
Auteur: Boendermaker, L. & Kemper, P.
Titel: Het ontwikkelen van een reflectie instrument
Auteur: Goense, P.B.
Titel: Selecteren, opleiden en ondersteunen van supervisoren
Auteur: Ruitenberg, I. & Goense, P.B.
Link: http://www.hva.nl/effectievereflectie
Titel: Instrument Jeugdbescherming Regio Amsterdam programmatrouw werken
Auteur: Busschers, I
Titel: Leidraad voor kwalitatief goede mentorgesprekken Spirit
Auteur: Spirit Jeugd en Opvoedhulp
Titel: Supervisie met video-opnames en rollenspellen
Auteur: Goense, P.B. & Ruitenberg, I.
Link: http://www.hva.nl/effectievereflectie
Titel: Instrument reflectie op coachgesprekken School2Care 2.0
Auteur: Altra Onderwijs & Jeugdhulp
Titel: Doen wat werkt: Effectieve reflectie in de zorg voor jeugd!
Auteur: mr. drs. Inge Busschers Jeugdbescherming Regio Amsterdam / Hogeschool van Amsterdam drs. Sanne Pronk Altra jeugdzorg / Hogeschool van Amsterdam
Titel: Effectieve Reflectie?handvat voor kwaliteitsbewaking in de zorg voor jeugd, bijeenkomst supervisoren HvA?
Auteur: Leonieke Boendermaker
Titel: Effectieve Reflectie: handvat voor kwaliteitsbewaking in de zorg voor jeugd
Auteur: Inge Busschers
Titel: Support systems in child and youth care services
Auteur: Pauline Goense
Titel: DOEN WAT WERKT?effectieve reflectie in de zorg voor jeugd?
Auteur: Leonieke Boendermaker (HvA), Jolle Tjaden (Pi Research), Bouke Spigt (Altra School2Care)
Titel: Effectieve Reflectie: handvat voor kwaliteitsbewaking in de zorg voor jeugd
Auteur: Leonieke Boendermaker
Titel: Support systems for treatment integrity in child and youth care organizations
Auteur: Pauline Goense

Verslagen


Eindverslag

Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. De kwaliteit van de uitvoering speelt hierbij waarschijnlijk een rol. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichting van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. In dit project is een dergelijke vorm van ondersteuning ontwikkeld en toegepast bij drie ‘care as usual’ interventies in de dagelijkse praktijk van jeugdhulp en jeugdbescherming. Professionals namen beelden op van hun gesprekken met cliënten en kregen hierop feedback volgens een speciaal ontwikkelde methode voor video-feedback. Deze vorm van ondersteuning leidt tot hogere kwaliteit van de uitvoering van de interventies. Professionals én supervisoren evalueren deze vorm van ondersteuning positief: niet alleen ging de kwaliteit omhoog, ook droeg de supervisie bij aan het zelfvertrouwen en werkplezier van de deelnemende professionals.

Er is veel kennis over effectieve interventies voor jeugdigen/ouders met opgroei- en opvoedproblemen. Ondanks dat bij veel interventies het effect in onderzoek is aangetoond, blijken de resultaten in de dagelijkse praktijk vaak minder gunstig. Er zijn aanwijzingen dat de kwaliteit van de uitvoering (behandelintegriteit) hierbij een rol speelt. Het is daarom essentieel om meer kennis te vergaren over het stimuleren van deze algemeen werkzame factor. Door het inrichtingen van een ondersteuningsstructuur hebben veel evidence-based programma’s een omgeving gecreëerd waarin beroepsbeoefenaren kunnen leren op de werkvloer. Het is in het belang van cliënten dat ook buiten de bekende evidence-based programma’s leren op de werkvloer mogelijk wordt. Dit project richt zich daarom op het ontwikkelen en toetsen van handvatten voor het stimuleren van een kwalitatief goede uitvoering van interventies in de praktijk en de ervaringen van beroepsbeoefenaren en cliënten op dit punt.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729102005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2018
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. L. Boendermaker
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool van Amsterdam