Effectiveness of intensified and tailored implementation strategies for Computerised Physician medication Order Entry (CPOE) systems to increase quality of care and patient safety.
Samenvatting na afronding
De gedachte achter het landelijk medicatiedossier is dat medicatieveiligheid toeneemt als medicijnen nauwgezet elektronisch worden gedocumenteerd.In dit project is uitgezocht wat artsen moeten weten en kunnen om zo’n (kostbaar) elektronisch systeem optimaal te gebruiken. Hiervoor is een e-learning ontwikkeld en getest bij 124 artsen in 2 ziekenhuizen; de helft van hen diende als controle.
Resultaten
Van ruim duizend patiënten konden de eigen gegevens worden vergeleken met wat hun arts in het systeem had genoteerd. Hoewel de artsen die de scholing volgden beter scoorden op een kennistoets, was er geen verschil in de accuratesse van de medicatiedossiers: deze waren niet compleet in bijna 95% van de gevallen in beide groepen. Het gemiddelde percentage discrepante geneesmiddelen per arts was bijna 50% en verschilde niet tussen de groepen. Hierdoor kunnen ernstige bijwerkingen worden gemist: dit gold voor gemiddeld 4% van de dossiers per arts in de interventiegroep en 7% in de controlegroep.Door 19 patiënten uitvoerig te interviewen is onderzocht welke factoren bijdragen aan ‘empowerment’ van patiënten ten opzichte van hun eigen medicatie. Hieruit kwamen de volgende factoren naar voren: het ervaren van verbondenheid (relatedness), van autonomie en van beschikken over voldoende kennis en vaardigheden (competence). Deze resultaten zijn bedoeld om artsen (bij) te scholen op dit onderwerp.
Samenvatting bij start
Optimaal elektronisch medicatie voorschrijven op de polikliniek Het doel van dit onderzoek is het optimaal gebruik van het Elektronisch Voorschrijf Systeem (EVS) op de polikliniek. Een Elektronisch Voorschrijf Systeem is een computerprogramma waarmee een arts medicatie voorschrijft. Nu gebruiken artsen op de polikliniek deze systemen nog weinig, of niet optimaal. Voordelen van elektronisch voorschrijven worden dus niet benut. Daarnaast hebben de bestaande systemen veel beperkingen.In deze studie wordt een training ontwikkeld om optimaal elektronisch medicatie voor te schrijven op de polikliniek. Artsen leren ook om te gaan met beperkingen van systemen.
We onderzoeken wat artsen nodig hebben om het Elektronisch Voorschrijf Systeem optimaal te gebruiken. Dan ontwikkelen we de training. Vervolgens onderzoeken we of het volgen van de training leidt tot minder fouten bij het voorschrijven. Artsen van de interne geneeskunde in vier ziekenhuizen doen mee. De resultaten bieden handvaten voor een training voor alle artsen op de polikliniek.
Producten
Auteur: van Stiphout, F., Zwart-van Rijkom, J. E. F., Maggio, L. A., Aarts, J. E. C. M., Bates, D. W., van Gelder, T., Jansen, P. A. F., Schraagen, J. M. C., Egberts, A. C. G., ter Braak, E. W. M. T.
Magazine: British Journal of Pharmacology
Link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bcp.12625/full
Auteur: Goveia, Jermaine, Van Stiphout, Feikje, Cheung, Zing, Kamta, Bharti, Keijsers, Carolina, Valk, Gerlof, Ter Braak, Edith
Magazine: Medical Teacher
Link: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/0142159X.2013.806984
Auteur: van Stiphout, F., Zwart-van Rijkom, J.E.F, Aarts, J.E.C.M., Koffijberg, H., Klarenbeek-deJonge, E., Krulder, M., Roes, K.C.B., Egberts, A.C.G., ter Braak, E.W.M.T.
Magazine: Trials
Link: http://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13063-015-0744-8
Auteur: F. van Stiphout, J. E. F. Zwart-van Rijkom, L. A. Maggio, J. E. C. M. Aarts, D. W. Bates, T. van Gelder, P. A. F. Jansen, J. M. C. Schraagen, A. C. G. Egberts and E. W. M. T. ter Braak
Auteur: Feikje van Stiphout, Sape vd Werff, Edith ter Braak m.m.v. "Onbegrensd Leren", UMC Utrecht
Link: http://elo.onbegrensdleren.nl
Auteur: F. van Stiphout
Auteur: E. Klarenbeek*, University Medical Center Utrecht, Educational Center, Utrecht, Netherlands F. van Stiphout, University Medical Center Utrecht, Internal Medicine and Dermatology, Utrecht, Netherlands S. Vervoort, University Medical Center Utrecht, Internal Medicine and Dermatology, Utrecht, Netherlands E. ter Braak, University Medical Center Utrecht, Educational Center, Utrecht, Netherlands
Link: http://tinyurl.com/jt5aspn
Verslagen
Eindverslag
Publiekssamenvatting ZonMW project , Projectnummer: 171103005 Medicatieveiligheid: scholing van artsen in voorschrijven en registreren.
De medicatieveiligheid neemt toe als alle medicijnen nauwgezet elektronisch worden gedocumenteerd en alle betrokken artsen, apotheken, de patiënt zelf en zijn eventuele verzorgers weten wat iemand wel en niet (meer) gebruikt. Ook het vastleggen van allergieën en een automatische check op interacties zijn belangrijk. Dit alles was ook de gedachte achter het landelijk medicatiedossier.
We hebben uitgezocht wat artsen allemaal moeten weten en kunnen om zo’n (kostbaar) elektronisch systeem optimaal te gebruiken. Hier voor hebben we e-learning gemaakt en getest bij 124 artsen in 2 ziekenhuizen; de helft van en dient als controle. Ruim duizend patiënten hebben desgevraagd hun medewerking verleend, zodat we hun eigen gegevens kunnen vergelijken met wat hun arts in het systeem heeft gezet. Hoewel de artsen die de scholing hebben gevolgd beter scoren op de kennistoets, is er geen verschil gevonden in de accuratesse van de medicatie dossiers: deze waren niet compleet in bijna 95% van de gevallen in beide groepen. Het gemiddelde percentage dicrepante genesmiddelen per arts was bijna 50% en verschilde niet tussen de groepen. Hier door kunnen ernstige bijwerkingen worden gemist: dit gold voor gemiddeld 4% van de dossiers per arts in de interventie groep en 7% in de controles.
Door 19 patienten uitvoerig te interviewen hebben we onderzocht welke factoren bijdragen aan "empowerment" van patienten t.o.v. hun eigen medicatie. Het idee hier achter is dat door patienten actief te betrekken bij hun medicatie management er ook winst valt te behalen, o.a. voor de medicatieveiligheid. Uit de interviews kwamen de volgende factoren als belangrijk voor "empowerment" naar voren: het ervaren van verbondenheid (relatedness), van autonomie, en van beschikken over voldoende kennis en vaardigheden (competence. Ook de eigen houding t.o.v. ziekte en medicatie speelt een rol van betekenis. Empowerment wordt bevorderd door een relatie waar bij de arts het vertrouwen van de patient heeft, door het ontvangen van informatie die is toegesneden op de eigen situatie en als er ruimte wordt ervaren om beslissingen te nemen aangaande de eigen gezondheid. Deze resultaten zijn bedoeld om arten (bij) te scholen op dit onderwerp.