Mobiele menu

The effectiveness of a psycho-educational program for child witnesses and victims of Domestic Violence.

Vraagstuk

Kinderen die geweld in hun thuissituatie hebben meegemaakt, lopen een groter risico op emotionele en gedragsproblemen. Het traumagerichte programma ‘En nu ik...!’ helpt ze in negen sessies omgaan met hun ervaringen met huiselijk geweld, terwijl ouders (ook in negen sessies) leren hoe zij hun kind(eren) het beste kunnen ondersteunen. Werkt het specifieke ‘En nu ik...!’ daarbij beter dan het algemene ‘Jij hoort erbij’, dat als controleprogramma is ingezet?

Onderzoek

164 ouder-kind-paren werden blind geloot over ‘En nu ik…!’ en ’Jij hoort erbij’. Zij hebben op drie momenten vragenlijsten ingevuld. Onderzoekers observeerden ouders en kinderen bij het uitvoeren van taakjes.

Uitkomst

In beide groepen hadden kinderen na afloop minder emotionele en gedragsproblemen en minder posttraumatische stress-symptomen. Zowel ouders, leerkrachten als de kinderen zelf rapporteerden deze afname. Na zes maanden was het effect er nog. In dit onderzoek is geen meerwaarde gevonden van het traumaspecifieke programma ‘En nu ik...!’.

Producten

Titel: Reformatorisch Dagblad
Titel: Effectiveness of specific factors in community-based intervention for child witnesses of interparental violence: A randomized trial
Auteur: Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers-Winkelman, F., Schuengel, C.
Magazine: Child Abuse & Neglect
Titel: samenvatting van het proefschrift voor professionals en beleidsmakers
Titel: website Zorgwelzijn Nieuws, kennis & carrière
Link: http://www.zorgwelzijn.nl/Jeugdzorg/Nieuws/2014/3
Titel: The effectiveness of a trauma-focused psycho-educational secondary prevention program for children exposed to interparental violence: Study protocol for a randomized controlled trial
Auteur: Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers-Winkelman, F., Schuengel, C
Magazine: Trials
Titel: Nieuwsbrief deelnemers 'En nu ik..!'/ 'Kidsclub' / 'Let op de Kleintjes'
Titel: Jeugd & Co (in progress)
Titel: Intervention for children exposed to interparental violence
Auteur: Overbeek,M.M.
Titel: ‘En nu ik…!’, interventie voor kinderen uit gezinnen met partnergeweld: opzet en effectiviteit
Auteur: Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers-Winkelman, F. & Schuengel, C.
Titel: The need for trauma-focus: Trauma-focus vs. positive attention in preventive intervention for children exposed to interparental violence
Titel: De effectiviteit van een psycho-educatief programma voor kinderen die getuige / slachtoffer van huiselijk geweld zijn geweest
Titel: An RCT-design to evaluate a psycho-educational program for child witnesses of domestic violence: The role of coping, PTSD-symptoms and emotional Security
Titel: Emotional security and parenting stress in families exposed to violence
Titel: Trauma-focus in preventive intervention for children exposed to interparental violence: Effects on emotional and behavioral problems, PTSD-symptoms and emotional security
Auteur: Schipper, J.C. de, Overbeek, M.M., Lamers-Winkelman, F. & Schuengel, C.
Titel: Contributions of characteristics of interparental violence and parental well-being to positive parenting behavior
Titel: Effectiviteit van 'En nu ik...!', psycho-educatie voor kinderen die huiselijk geweld hebben meegemaakt
Titel: Kindermishandeling in vele vormen. Preventieve hulpverlening voor kinderen na huiselijk geweld
Titel: Effectiveness of trauma-focused specific factors vs. non-specific factors in intervention for witnesses of interparental violence
Auteur: Overbeek, M.M., Schipper, J.C. de, Lamers - Winkelman, F. & Schuengel, C.
Titel: Trauma-focus vs. positive attention in preventive interventions for child witnesses of interparental violence
Titel: Ouderschap met uitdagingen; Uitdagend onderzoek!
Titel: Effects of interparental violence on post-traumatic stress in children: The role of parenting stress and emotional security

Verslagen


Eindverslag

'En nu ik…!' is een preventief psycho-educatief programma met als doel inter- en externaliserende problemen en posttraumatische stresssymptomen bij kinderen te verminderen. In deze gerandomiseerde studie is onderzocht in hoeverre dit programma met (trauma)specifiek werkzame factoren effectiever is voor kinderen (6-12 jaar) blootgesteld aan geweld tussen ouders vergeleken met een controle programma. In totaal werden 164 ouder-kind-paren blind geloot over het interventieprogramma en het controle-programma 'Jij hoort erbij'. Beide programma's hadden dezelfde opbouw, met het verschil dat in 'Jij hoort erbij' geen groepsgewijze aandacht aan het huiselijk geweld werd besteed, maar de nadruk lag op het creëren van een veilige ontspannen sfeer. Voor aanvang, direct na afloop en zes maanden na afloop van het programma hebben ouders en kinderen vragenlijsten ingevuld en speltaakjes gedaan voor observatie van ouder-kind interactie.
De kinderen uit de interventieconditie en die uit de controleconditie 'vertoonden een vergelijkbare afname in problemen. In de huidige vorm lijkt de traumagerichte preventieve interventie dan ook geen duidelijke meerwaarde te hebben boven een interventie met alleen algemeen werkzame factoren. Kinderen die langer geleden huiselijk geweld hadden meegemaakt, hadden voordat zij aan de interventie begonnen evenveel problemen als kinderen bij wie het geweld pas kort geleden was gestopt. Dit wijst erop dat alleen het verstrijken van de tijd niet voldoende is om problemen te laten afnemen. Kinderen met meerdere risicofactoren naast het meemaken van huiselijk geweld hadden ook baat bij deelname aan een van de interventies. Er zijn dus geen aanwijzingen dat de problematiek van deze kinderen te 'zwaar' is voor deelname. Een mogelijke uitzondering hierop zijn kinderen met symptomen van verstoorde gehechtheid, zij daalden minder tijdens de interventie dan kinderen zonder symptomen van verstoorde gehechtheid. Verder lieten de resultaten zien dat positieve effecten van hulpverlening via de ouders kunnen worden doorgegeven aan het kind. Meer positieve aandacht van de cursusleiding in de oudergroep van beide interventies hing samen met beter psychisch functioneren van de ouder - wat weer samenhing met een afname van posttraumatische stress bij kinderen. Hoewel meer toepassing van trauma-specifiek werkzame factoren in de kindergroep samenhing met een toename in de vaardigheid van kinderen om met moeilijke situaties om te gaan en met een afname in posttraumatische stress bij kinderen, lijkt de huidige vorm van 'En nu ik…!' geen meerwaarde te hebben voor een daling in posttraumatische stress, vergeleken met een interventie met alleen algemeen werkzame factoren.
Het is belangrijk om de resultaten te interpreteren binnen de kaders van dit onderzoek. Het ontbreken van verschillen tussen de kinderen uit de twee interventiegroepen kan niet worden verklaard door een kleine steekproef. Alle begeleiders waren goed opgeleid en getraind in het sensitief omgaan met kwetsbare ouders en kinderen. Ook werd vóór de start van de interventie met alle ouders en kinderen een intakegesprek gevoerd waarin het huiselijk geweld werd besproken. Alle ouders en kinderen wisten daardoor dat de andere deelnemers aan de groep ook huiselijk geweld hadden meegemaakt. Dit kan hebben bijgedragen aan een gevoel van saamhorigheid en een vermindering van gevoelens van (zelf)stigmatisering. Dit zou er ook voor gezorgd kunnen hebben dat de problemen afnamen. In 'Jij hoort erbij' werd daar niet over gepraat. De resultaten van het onderzoek zijn dan ook niet zonder meer toe te passen op andere preventieve interventies waarbij er a) minder of anders opgeleide begeleiders ingezet worden, b) geen intakegesprek wordt gevoerd waarin het huiselijk geweld wordt besproken, of c) geen lotgenoten deelnemen. Dit onderzoek biedt belangrijke aanwijzingen voor wat werkt in interventies voor kinderen en hun ouders die huiselijk geweld hebben meegemaakt.

Summary in Englis

Kinderen die getuige/slachtoffer zijn (geweest) van huiselijk geweld, lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van emotionele en gedragsproblemen en posttraumatische stresssymptomen (Kitzmann, Gaylord, Holt & Kenny, 2003). In Nederland hebben per jaar minimaal 100.000 kinderen met huiselijk geweld te maken (Ministerie van Justitie, 2008). In verschillende instellingen door Nederland wordt aan kinderen en hun verzorgende ouders die met huiselijk geweld te maken hebben gehad het preventieve psycho-educatieve programma “En nu ik…!” aangeboden. Het doel van dit programma is kinderen te leren om te gaan met hun ervaringen en om een ongunstige ontwikkeling tegen te gaan. Het doel van de parallelle ouderbijeenkomsten is ouders te leren hoe zij hun kind het beste kunnen ondersteunen bij het verwerken van de huiselijk geweld ervaringen. Kinderen lijken baat te hebben bij het volgen van dit programma. Tot op heden is er echter nog geen gerandomiseerd onderzoek naar de effectiviteit van dit programma gedaan, waardoor de gedragsverandering van de kinderen niet aan het programma toegewezen kan worden. Binnen dit RCT-onderzoek wordt dit programma geëvalueerd.
Na de intake wordt blind geloot of ouder-kind-paren het interventieprogramma “En nu ik…!” zullen gaan volgen of het controle-programma “Jij hoort erbij”. Dit nieuwe programma heeft dezelfde opbouw als het bestaande programma, met het verschil tussen beide programma’s dat in “Jij hoort erbij” geen groepsgewijze aandacht aan het huiselijk geweld wordt besteed, maar de nadruk ligt op het creëren van een veilige sfeer waarbinnen kinderen zichzelf mogen zijn. Voor aanvang, direct na afloop van het programma en zes maanden na afloop van het programma worden ouders en kinderen gevraagd een aantal vragenlijsten in te vullen en enkele speltaakjes te doen. In totaal zullen 140 kinderen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar en hun ouders, die zijn verwezen wegens het meegemaakt hebben van huiselijk geweld, aan het onderzoek deelnemen. Binnen deze gerandomiseerde studie zal geëvalueerd worden of, en zo ja, in welke mate, kinderen profiteren van deelname aan het programma: hebben zij minder symptomen van posttraumatische stress, minder internaliserende en minder externaliserende problemen? Daarnaast wordt geëvalueerd wat de werkzame elementen van het programma zijn om op die manier mogelijk het programma te kunnen verbeteren. Hierbij zal vooral gekeken worden naar de ouder-kind relatie en naar de vaardigheden die het kind in het programma leert, zoals verschillende coping-vaardigheden, een beter begrip van emoties en de vaardigheid deze te uiten, en minder last van schuldgevoelens hebben omtrent de gebeurtenissen uit het verleden. Tot slot zal geëvalueerd worden voor welke kinderen dit programma het beste werkt. Daarvoor zal gekeken worden naar de mate van posttraumatische stress symptomen die kinderen voor aanvang van het programma hebben, de duur en ernst van het huiselijk geweld, ouderfactoren en etniciteit, sociaal economische status, geslacht en leeftijd van het kind. De bevindingen kunnen bijdragen tot een meer effectieve screening bij aanmelding. Deze studie zal evidence-based kennis inzake de effectiviteit van het programma “En nu ik…!” opleveren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157012001
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2008
2013
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. J.C. de Schipper
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam