Effectstudie en procesevaluatie van twee lespakketten "Relaties en seksualiteit" en "Lekker in je vel" in de bovenbouw van het basisonderwijs
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
In 2008 is gestart met een effectstudie en procesevaluatie van twee lespakketten "Relaties en seksualiteit" en "Lekker in je vel" in de bovenbouw van het basisonderwijs. Tot dan toe was er nog geen onderzoek uitgevoerd naar de effecten en het gebruik van deze educatieve pakketten. Wel wordt er al enige tijd aandacht besteed aan relationele en seksuele vorming van kinderen in het basisonderwijs. Zo coördineert Rutgers WPF al jarenlang in samenwerking met de GGD-en de “Week van de lentekriebels” waarmee basisscholen gestimuleerd worden aandacht te besteden aan relaties en seksualiteit. Op basis van een zes gestandaardiseerde lessen in groep 7 en zes gestandaardiseerde lessen in groep 8 zijn vragenlijsten ontwikkeld voor leerlingen om effecten op te meten. In het onderzoek is de kennis over de puberteit, relaties en seksualiteit, attitude ten aanzien van homoseksualiteit, verkering en relaties, eigen effectiviteit, assertiviteit en communicatieve vaardigheden onderzocht. Tevens is gevraagd naar de persoonlijke ervaring op het gebied van (tong-) zoenen, en verkering en via welke bronnen zij informatie krijgen over relaties en seksualiteit. 1002 Leerlingen hebben op drie momenten de vragenlijst ingevuld waarbij scholen zijn betrokken die wel en geen lessen hebben gegeven uit een van beide pakketten (twee experimentele groepen en een controlegroep). De drie metingen vonden plaats in de periode vijf maanden voorafgaand aan de lessen in groep 7, een meting direct na de lessen en een tweede nameting drie maanden na de gegeven lessen in groep 8. De docenten is gevraagd in deze periodes een logboek bij te houden zodat ook gemeten kon worden welke lessen en onderdelen wel of niet zijn gegeven, hoe de lessen zijn ervaren en welke effecten zij bij leerlingen percipieerden. Daarnaast zijn docenten, directieleden en GGD-en geïnterviewd om een breder beeld te krijgen over het keuzeproces, hoe het lespakket wordt gewaardeerd en randvoorwaarden voor gebruik. Tevens is een onderzoek verricht onder ouders om meer inzicht te krijgen in de wijze waarop ze betrokken worden bij de lessen, hoe ze hierover zijn geïnformeerd en de waardering voor lessen op school. De resultaten laten zien dat kinderen door de lessen significant meer kennis hebben opgedaan over relaties en seksualiteit en puberteit, de attitude rondom homoseksualiteit onder autochtone leerlingen is verbeterd en dat de assertiviteit en communicatieve vaardigheden zijn toegenomen.
In 2008 is de Rutgers Nisso Groep in samenwerking met ResCon en CPS gestart met de effectstudie en procesevaluatie van de lespakketten 'Relaties & Seksualiteit' en 'Lekker in je vel' in de bovenbouw van het basisonderwijs. De effectstudie is opgezet aan de hand van een pretest-posttest controlegroepdesign (voormeting en twee nametingen) met twee experimentele en één controle conditie. In 2008 zijn de voorbereidingen getroffen voor het effectonderzoek en heeft een eerste voormeting plaatsgevonden onder leerlingen in groep 7. Leerlingen van 15 scholen die gebruik maken van het lespakket ‘Lekker in je vel’ (CPS scholen), 16 scholen die gebruik maken van ‘Relaties & Seksualiteit’ (RNG scholen) en 21 scholen die beide lespakketten niet gebruiken (controle scholen) hebben hiertoe een vragenlijst ingevuld. Tussen maart en mei 2009 hebben de leerlingen van de experimentele scholen zes lessen gekregen uit het lespakket 'Relaties & seksualiteit' of 'Lekker in je vel'. Docenten hebben hierbij instructies gekregen en een draaiboek bij het lesmateriaal opdat de lessen optimaal worden uitgevoerd. Na afloop van de lessenserie heeft in juni 2009 de eerste nameting plaatsgevonden. In het voorjaar van 2010 hebben de leerlingen uit groep 8 (dezelfde leerlingen die in het leerjaar 2008-2009 les hebben gekregen over het onderwerp) nogmaals zes lessen gekregen met betrekking tot relationele en seksuele vorming. In juni 2010 zal een tweede nameting plaatsvinden bij deze leerlingen. De resultaten van de effectstudie moeten inzicht geven in de effecten op het niveau van kennis, attitude en vaardigheden en de factoren die samenhangen met het optreden of uitblijven van effecten. Naast een effectstudie is middels een procesevaluatie onder docenten, directieleden, leerlingen, ouders en GGD-en gekeken naar motieven en randvoorwaarden voor het gebruik van de lespakketten, suggesties voor verbetering en gewenste ondersteuning. Hiertoe zijn vragenlijsten ontworpen, is door docenten een logboek bijgehouden en zijn/ worden diepte-interviews afgenomen. Op basis van de uitkomsten uit de procesevaluatie en effectstudie worden de beide lespakketten vanaf het najaar 2010 desgewenst verbeterd en bijgesteld en op kleine schaal getest op aantrekkelijkheid en bruikbaarheid in het basisonderwijs. De uitkomsten uit de effectstudie en procesevaluatie worden gedeeld met de GGD-en en het basisonderwijs en aangewend voor de verbetering van de adoptie- en implementatiestrategie.