Empathie als succesfactor voor doelgerichte interventie
Het onderzoek
Dit onderzoek richtte zich op de vraag in hoeverre succes van hulp wordt bepaald door het empathisch vermogen van jeugdpsychiatrische patiënten en hoe empathie is te versterken. Bij een grote groep jongeren in de forensische jeugdpsychiatrie zijn vragenlijsten afgenomen tijdens de intake en na zes maanden behandeling.
Resultaten
De resultaten laten zien dat empathie gerapporteerd door de patiënt toeneemt in de eerste zes maanden van behandeling. De toename in met name cognitieve empathie gaat gepaard met afname in probleemgedrag gerapporteerd door de therapeut. Meisjes rapporteren meer vooruitgang in cognitieve empathie dan jongens en dit sekseverschil is groter bij mannelijke dan bij vrouwelijke therapeuten.
Conclusie
Hoewel voorzichtigheid is geboden bij het trekken van conclusies lijkt het er op dat empathie van de patiënt een rol speelt in het therapeutisch proces. Vervolgonderzoek is nodig om te kunnen bepalen in hoeverre verandering in empathie het gevolg is van behandeling of van natuurlijke groei.
Verslagen
Eindverslag
Empathie, oftewel het vermogen je te kunnen verplaatsen in de gedachten en gevoelens van anderen, speelt een belangrijke rol in het therapeutisch proces. Niet alleen het empathisch vermogen van de therapeut is cruciaal, ook de patiënt moet aandacht kunnen schenken aan gedachten en gevoelens van zichzelf en anderen. Bij patiënten met een beperkt empathisch vermogen is dit niet vanzelfsprekend. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre succes van hulp wordt bepaald door het empathisch vermogen van de patiënt en hoe empathie is te versterken. Het onderzoek is uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in directe samenwerking met Accare Forensische Jeugd en Orthopsychiatrie (FJP). Accare FJP biedt ambulante hulp aan jongeren die door hun probleemgedrag met politie en justitie in aanraking zijn gekomen of dreigen te komen. Bij deze jongeren en hun behandelaren zijn vragenlijsten afgenomen om het verband tussen empathie als cliëntfactor en uitkomsten van behandeling te onderzoeken. Hoewel voorzichtigheid is geboden bij het trekken van conclusies op grond van de eerste resultaten, lijkt het er op dat empathie van de patiënt een rol speelt in het therapeutisch proces, dat empathie is te versterken tijdens reguliere behandeling en dat sekse (zowel van de patiënt als de therapeut) hierin een rol kan spelen. Vervolgonderzoek met controlegroep is nodig om te kunnen bepalen in hoeverre verandering in zelf-gerapporteerde empathie het gevolg is van behandeling of van natuurlijke groei. In een kleinere pilotstudie is het effect van multimodale behandeling op het empathisch functioneren van jongeren met ADHD geëxploreerd. De resultaten laten echter geen systematisch patroon zien en nodigen niet direct uit tot het doen van vervolgonderzoek naar de mogelijke effecten van multimodale behandeling op empathie in een 'randomized controlled trial' (RCT)
Het is bekend dat eigenschappen van de therapeut zoals warmte en empathie (oftewel, inlevingsvermogen) bepalend zijn voor de therapeutische relatie en daarmee ook voor behandelsucces. Veel minder weten we over de empathische gevoeligheid van de patiënt in relatie tot uitkomsten van behandeling. Dit onderzoek richt zich op de vraag in hoeverre succes van hulp wordt bepaald door het empathisch vermogen van de patiënt en hoe empathie is te versterken tijdens de behandeling. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Universiteit Utrecht in directe samenwerking met Accare Forensische Jeugd en Orthopsychiatrie (FJP). Accare FJP biedt ambulante hulp aan jongeren die door hun probleemgedrag met politie en justitie in aanraking zijn gekomen of dreigen te komen. Kennis over het empathisch functioneren van jeugdpsychiatrische patiënten in relatie tot behandelsucces is van belang om het therapeutisch proces te kunnen bevorderen, en daarmee het effect van behandeling te versterken.