Mobiele menu

Empowering nurses to empower their patients: enabling nurses to recognize and effectively communicate with patients having low (digital) health literacy

Ontwikkeling en evaluatie van trainingsmodules voor (toekomstig) verpleegkundigen om patiënten met lage (digitale) gezondheidsvaardigheden te herkennen en effectief met hen te communiceren

In Nederland heeft 1 op de 3 volwassenen lage gezondheidsvaardigheden. Patiënten met lage gezondheidsvaardigheden hebben moeite met het begrijpen van hun ziekte, vinden het lastig om met zorgverleners te praten, of om beslissingen te nemen over hun behandeling. Ontwikkelingen zoals het patiëntportaal en videobellen vereisen daarnaast digitale vaardigheden.

Doel

Verpleegkundigen spelen een belangrijke rol bij het herkennen en ondersteunen van patiënten met lage (digitale) gezondheidsvaardigheden. Hierdoor kan een slechtere gezondheid en ongelijkheid in de zorg worden voorkomen. In het verpleegkundig onderwijs en in verpleegplannen is hiervoor echter nog maar weinig aandacht. Met dit project willen we inzicht krijgen in de kennis, opvattingen en aanpak van verpleegkundigen in het herkennen en ondersteunen van patiënten met lage (digitale) gezondheidsvaardigheden.

Werkwijze en samenwerking

In dit project bundelen 4 grote organisaties in het noordoosten van Nederland hun krachten: Isala (Zwolle), de Universiteit van Twente (Enschede), Hogeschool Windesheim (Zwolle) en Drenthe College (Assen). Daarnaast nemen vertegenwoordigers van Pharos, het Nederlandse expertisecentrum op het gebied van gezondheidsverschillen en patiëntvertegenwoordigers deel aan dit project. Samen met alle betrokkenen worden trainingsmodules ontwikkeld. Deze testen we in het ziekenhuis en op scholen.

Blog

Afbeelding
Eline Dijkman

Verpleegkundig onderzoeker Eline Dijkman doet inmiddels 2 jaar promotieonderzoek binnen het project. In haar blog vertelt ze hoe de trainingsmodules in co-creatie worden ontwikkeld en getest in het ziekenhuis en op scholen. En natuurlijk ook waarom het zo belangrijk is om patiënten met lage (digitale) gezondheidsvaardigheden te herkennen.

> Lees haar blog

Producten

Titel: Interview study: nurses and nursing students perspectives on digital health literacy of their patients
Auteur: E.M. Dijkman, J. Wentzel, C.J.M. Doggen, C.H.C. Drossaert
Titel: Perspectieven van (toekomstig) verpleegkundigen op digitale gezondheidsvaardigheden van patiënten: een interview studie
Auteur: E.M. Dijkman, J. Wentzel, C.J.M. Doggen, C.H.C. Drossaert
Titel: Patients’ digital health literacy – let’s focus on nurse training & education
Auteur: J. Wentzel , E.M. Dijkman, R. Uittenbroek, Marike Hettinga, C.J.M. Doggen, C.H.C. Drossaert
Titel: An overview of assessment tools for measuring health literacy and digital health literacy in a hospital setting
Auteur: E.M. Dijkman, W.W.M. ter Brake, C.H.C. Drossaert, C.J.M. Doggen.

Kenmerken

Projectnummer:
10040022010001
Looptijd: 58%
Looptijd: 58 %
2022
2026
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. C.H.C. Drossaert
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Twente
Afbeelding

Essentiële zorg

Essentiële zorg behoort tot de kerntaken van verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden. Daarom financieren wij projecten die het verpleegkundig en verzorgend handelen op het thema essentiële zorg wetenschappelijk onderbouwen. Dit project is daar één van. Bekijk de andere projecten.