Exchange of Experiences in General Practitioners’ training: How can tutors enhance its value for trainees?
Waarde van Uitwisselen van Ervaringen vergroten
Reflectieonderwijs heeft een prominente plaats in de huisartsopleiding. Tijdens het Uitwisselen van Ervaringen (UvE) reflecteren huisartsen in opleiding (aios) onder begeleiding van 2 docenten op hun ervaringen. Wij onderzoeken hoe docenten de waarde van het UvE kunnen vergroten.
Inventarisatie en analyse zorgen voor onderwijs en advies
Allereerst inventariseren we de onderwijsdoelen van het UvE. Daarna analyseren we hoe het in de praktijk plaatsvindt. Tenslotte ontwikkelen we onderwijs voor docenten, en geven advies over hoe instituten het UvE het best kunnen organiseren.
Bijdrage leveren aan vermogen tot kritische reflectie
Video-opnames van dit onderwijs vormen de basis voor het onderzoek. We interviewen aios aan de hand van deze opnames over hoe ze het UvE ervaren. We analyseren de opnames met Conversatie Analyse, om erachter te komen welke strategieën van docenten effectief zijn in het stimuleren van reflectie. Op basis van de uitkomsten ontwerpen we onderwijs voor docenten. Op deze manier beogen we een bijdrage te leveren aan het vermogen tot kritische reflectie van huisartsen.
Resultaten
Het project had als doel om inzicht te krijgen in de manier waarop begeleiders tijdens het Leren van Ervaringen kunnen bijdragen aan educatieve waarde voor de huisartsen in opleiding. Het onderzoek was verdeeld in 3 subdoelen:
- Identificeren van de doelen en strategieën die docenten hebben bij het begeleiden van het Leren van Ervaringen.
Uit de deelstudie die we uitvoerden blijkt dat zowel de doelen als strategieën om die doelen te bereiken erg divers zijn. Die diversiteit is mogelijk de kracht van het Leren van Ervaringen: het biedt ruimte voor allerlei soorten educatieve waarde, aangepast aan de behoeften van het moment en van de verschillende deelnemers. - Analyseren en evalueren van de Leren van Ervaringen-praktijk.
In verschillende deelstudies beschrijven we hoe docenten de eerste keer instappen in een discussie, hoe zij hun ervaring en expertschap inzetten, hoe participatie wordt vormgegeven in online Leren van Ervaringen, en hoe al deze praktijken samen leiden tot een gezamenlijke constructie van educatieve waarde voor alle deelnemers. In een andere studie koppelen we de normatieve waardeoordelen van huisartsen in opleiding aan normen en praktijken die volgens hen waardevolle interactie opleveren. De normen die zij belangrijk vinden zijn diversiteit en inclusiviteit, veiligheid, en efficiëntie. Bij elke fase van het Leren van Ervaringen (vertelling, exploratie, discussie, conclusie) verschillende handelingen die de groep en de docent kunnen doen om die normen te waarborgen en vorm te geven. - Ontwikkelen van training en bijdragen aan beleidsadvies.
Dit hebben we tijdens het project gedaan in de vorm van het geven van workshops aan docenten op verschillende huisartsopleidingen en andere medische opleidingen
Interview
In een interview vertelt onderwijskundige Marije van Braak meer over het onderzoek. Welke doelen en strategieën hebben docenten bij de begeleiding van het Uitwisselen van Ervaringen? En waaraan moet een groepsbijeenkomst volgens huisartsen in opleiding voldoen?
Producten
Auteur: M.van Braak, M.Huiskes, M.Veen
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Mike Huiskes
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Mike Huiskes
Auteur: M.van Braak, M.Veen, A. Weiland
Auteur: Marije van braak
Auteur: M.van Braak, M.Veen, M.Huiskes, T.Koole, P.Harms
Link: http://sched.co/CIIg
Auteur: M.van Braak
Auteur: M.van Braak, M.Huiskes, M.Veen, T.Koole
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Esther Giroldi
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Esther Giroldi
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Mike Huiskes
Auteur: M. van Braak, M.Huiskes, M.Veen
Auteur: Marije van Braak
Auteur: M.van Braak, M.Veen, M.Huiskes, E.Giroldi, P.van den Berg
Auteur: M. van Braak
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes, Mario Veen
Auteur: M. van Braak
Auteur: M.van Braak
Auteur: Marije van Braak, Gert Biesta, Mario Veen
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes, Mario Veen, Tom Koole
Auteur: M. van Braak, M.Veen, E.Giroldi, P.van den Berg
Auteur: M.van Braak, P.Bindels, A.Diemers, J.Muris, P. van den Berg, E.Giroldi, M.Huiskes, M.Veen, F.Bareman, L.Zwaan
Auteur: M.van Braak, M.Veen, M.Huiskes, E.Giroldi. P.van den Berg
Auteur: M. van Braak
Auteur: M.Veen A.Siek
Auteur: Marije van Braak
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes
Auteur: Marije van Braak, Mario Veen, Esther Giroldi
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes
Auteur: Marije van Braak
Auteur: M. van Braak
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes, Mario Veen
Auteur: Marije van Braak
Auteur: van Braak, M., Veen, M., Muris, J., van den Berg, P., & Giroldi, E.
Magazine: Perspectives on Medical Education
Auteur: Biesta, G. J. J., & van Braak, M.
Magazine: Teaching and Learning in Medicine
Auteur: van Braak, M., Biesta, G., & Veen, M.
Magazine: Huisarts & Wetenschap
Auteur: van Braak, M., Huiskes, M., Schaepkens, S., & Veen, M.
Magazine: Language in Society
Auteur: van Braak, Marije; de Groot, Esther; Veen, Mario; Welink, Lisanne; Giroldi, Esther
Magazine: Perspectives on Medical Education
Auteur: Marije van Braak
Auteur: Marije van Braak
Link: https://books.ipskampprinting.nl/thesis/568144-vanBraak/