Feasibility and effectiveness of pricing strategies to change dietary behaviors among low-income groups
Doel van dit project is om te onderzoeken of prijsmaatregelen op voeding haalbaar en effectief zijn om een gezondere voedingskeuze te stimuleren. Het project bestaat uit vier deelonderzoeken.
In het eerste deelonderzoek zijn experts vanuit overheid, wetenschap en bedrijfsleven systematisch geraadpleegd. Resultaten lieten zien dat alle experts perspectief zagen in prijsstrategieën en vooral in het goedkoper maken van gezonde voeding.
Het tweede deelonderzoek betrof zeven focusgroep gesprekken onder consumenten uit achterstandswijken. Hieruit bleek dat prijs een belangrijke factor is in voedingskeuze en dat goedkopere gezonde voeding mogelijk stimuleert om hier meer van te kopen.
Het derde en vierde doelonderzoek richtten zich op het testen van prijsstrategieën. In het derde onderzoek zijn hiervoor experimenten uitgevoerd met een speciaal ontwikkeld computerprogramma: de Virtuele Supermarkt.
Het laatste deelonderzoek wordt op dit moment uitgevoerd in vier Nederlandse supermarkten. Hierin onderzoeken we het effect van 50% korting op groente en fruit op voedingsaankopen en consumptie.