Mobiele menu

Follow Your Dreams 2.0

De MDT-reis


In deze MDT-reis leren jongeren hun eigen, nieuwe richting te bepalen. Ze maken daarbij impact. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Elk traject start met een gezamenlijke kick-off, een fotoshoot en een eerste inspirerende workshop. Na deze kick-off volgen ze in teams een programma van 20 weken waarin ze:


1.    Impact maken: elk team bedenkt en organiseert samen met een coach een activiteit voor de samenleving met maatschappelijke impact.
2.    Ontdekken en groeien: door workshops en een basistraining Neuro Linguistisch Programmeren (NLP) leren jongeren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen.
3.    Aan de slag gaan: Jongeren gaan op werkbezoek bij 5 organisaties in diverse sectoren zoals horeca, ICT milieu, veiligheid en zorg. Ze krijgen een kijkje in de keuken en komen erachter wat wel en niet bij ze past. Ook werken ze gedurende 20 weken aan hun werkskills.
4.    Samen sterker zijn: Het leukst en belangrijkste, jongeren doen alles samen. Ze worden gekoppeld aan een buddy en zijn onderdeel van een team. Er is veel tijd om elkaar te ontmoeten en voor teambuilding.
5.    Werken aan skills: Vaardigheden die de jongeren opdoen worden vastgelegd. Als erkenning en waardering voor henzelf, maar ook om (potentiële) werkgevers te laten zien welke werknemersvaardigheden ze meebrengen. Denk aan: betrouwbaar zijn, verantwoordelijkheid nemen, initiatief tonen, kritisch denken.

De MDT-reis eindigt met de Dreampitch: de jongeren presenteren zichzelf aan een werkgeverspanel. Ze vertellen over wat ze tijdens Follow Your Dreams 2.0 hebben meegemaakt, geleerd en wat hun dromen zijn. Een outfit, uitgekozen met een stylist t.w.v €150,00 en een knipbeurt zorgt dat ze er tip top uitzien. Ze sluiten de reis af met een NLP- en MDT-certificaat met werkskills en badges en zakelijke fotoshoot, die ze verder ondersteunt bij het realiseren van hun dromen.

Dit project is een vervolg op de succesvolle proeftuin Follow Your Dreams.

Betekenis

  • Voor jongeren

Jongeren ontmoeten andere jongeren en doelgroepen en doen iets voor een ander. Dat geeft ze het gevoel van meerwaarde te zijn voor de samenleving. Dankzij de workshops en een NLP-opleiding krijgen ze kennis en vaardigheden waar ze de rest van hun leven iets aan hebben. Het helpt ze om effectief te communiceren en maakt ze bewust van gedachten en gedragingen. De werkbezoeken geven ze meer inzicht in de diverse sectoren en beroepsgroepen. Al met al worden jongeren zich meer bewust van hun eigen talenten, kansen en mogelijkheden en zijn daardoor beter in staat om keuzes te maken voor de toekomst.

  • Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving

Onderdeel van het programma is maatschappelijk impact maken. Dit gebeurt door middel van terugkerende acties en het organiseren van projecten, zoals soep brengen bij kwetsbare ouderen, de grachten schoonmaken en springgames. De partners krijgen via deze projecten en werkbzoeken de kans om de jongeren te enthousiasmeren voor hun sector of eigen organisatie. Daarbij kan hun frisse blik ze nieuwe inzichten geven in de manier van denken en hoe ze zelf naar de organisatie en hun klanten kijken. Ook gemeenten kunnen de input van de jongeren goed gebruiken om thema’s als uitval, eenzaamheid en schuldenproblematiek terug te dringen en iedereen mee te laten doen

Doelgroep

Jongeren tussen de 18 en 27 jaar zonder werk, school of dagbesteding die wat hulp kunnen gebruiken voor de volgende stap in het leven.

Regio

Den Haag, Pijnacker-Nootdorp, Wassenaar, Rijswijk, Leidschendam -Voorburg en Zoetermeer.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
07430062110004
Looptijd: 88%
Looptijd: 88 %
2022
2025
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
H. van Mil
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Den Haag