Mobiele menu

Gameadviesopmaat 2.0

Vraagstuk

Met het project Gameadviesopmaat 2.0 wil het Trimbos-instituut de zelftest op gameninfo.nl
inhoudelijk verbeteren, zodat de test up to date is. Deze test brengt problematisch gamegedrag in
kaart. Na afloop wordt een game advies op maat gegeven.

De test is een manier om inzicht te geven in het eigen gamegedrag. Daarnaast verlaagt de test de
drempel tot hulpverlening door gericht door te verwijzen bij een hoge testscore. De huidige test is
toe aan een update. Het is nuttig om de test te verbeteren en aan te laten sluiten bij de huidige
internationale definities van riskant gamegedrag en gedragsverslaving.

Het vernieuwen van de zelftest draagt bij aan preventie. Met preventie, en het beperken van
risico’s van overmatig gamen, is veel te bereiken. Overmatig gamen hangt namelijk samen met
psychologische problemen. Daarnaast heeft langdurig zittend gamen nadelige effecten op het
lichaam. Het doel is de focus te leggen op een gezonde balans tussen gamen en andere
activiteiten.

Onderzoek

Om de zelftest inhoudelijk te verbeteren werd een vragenlijstonderzoek uitgevoerd in 2018. Dit
onderzoek evalueerde huidige én nieuwe vragen, om zo de kwaliteit van de vragen te kunnen
vergelijken. Ook werden er vragen meegenomen over psychologische problemen en
speelmotivatie.

Uitkomst

Aan de hand van dit onderzoek werd een nieuwe vragenlijst samengesteld voor gebruik als zelftest op de website https://www.gameninfo.nl. Deze nieuwe versie van de game advies opmaat test noemen we 'Gameadvies op Maat 2.0', afgekort GOM2. Deze nieuwe vragenlijst dekt de meest actuele ontwikkelingen in de ziekteclassificatie handboeken af: zowel de voorgestelde DMS-5 diagnose als de ICD-11 diagnose voor game stoornis. Dankzij dit onderzoek is de test weer up-to-date en beter vergelijkbaar met de internationale situatie.

Verslagen


Eindverslag

Doel Met het project Gameadviesopmaat 2.0 wil het Trimbos-instituut de zelftest op gameninfo.nl inhoudelijk verbeteren, zodat de test up to date is. Deze test brengt problematisch gamegedrag in kaart. Na afloop wordt een game advies op maat gegeven. Noodzaak van het project De test is een manier om inzicht te geven in het eigen gamegedrag. Daarnaast verlaagt de test de drempel tot hulpverlening door gericht door te verwijzen bij een hoge testscore. De huidige test is toe aan een update. Het is nuttig om de test te verbeteren en aan te laten sluiten bij de huidige internationale definities van riskant gamegedrag en gedragsverslaving. Het vernieuwen van de zelftest draagt bij aan preventie. Met preventie, en het beperken van risico’s van overmatig gamen, is veel te bereiken. Overmatig gamen hangt namelijk samen met psychologische problemen. Daarnaast heeft langdurig zittend gamen nadelige effecten op het lichaam. Het doel is de focus te leggen op een gezonde balans tussen gamen en andere activiteiten. Methode Om de zelftest inhoudelijk te verbeteren werd een vragenlijstonderzoek uitgevoerd in 2018. Dit onderzoek evalueerde huidige én nieuwe vragen, om zo de kwaliteit van de vragen te kunnen vergelijken. Ook werden er vragen meegenomen over psychologische problemen en speelmotivatie. Resultaten Aan de hand van dit onderzoek werd een nieuwe vragenlijst samengesteld voor gebruik als zelftest op de website gameninfo.nl. Deze nieuwe versie van de gameadviesopmaat test noemen we 'Gameadvies op Maat 2.0', afgekort GOM2. Deze nieuwe vragenlijst dekt de meest actuele ontwikkelingen in de ziekteclassificatie handboeken af: zowel de voorgestelde DMS-5 diagnose als de ICD-11 diagnose voor game stoornis. Dankzij dit onderzoek is de test weer bij de tijd en beter vergelijkbaar met de internationale situatie.

Kenmerken

Projectnummer:
531004006
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. A.J. van Rooij PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut