Mobiele menu

In gesprek met thuiswonende ouderen met een visuele beperking over hun sociaal netwerk

Het hebben van een sociaal netwerk draagt bij aan fysieke en psychologische gezondheid. Thuiswonende ouderen met een visuele beperking hebben gemiddeld minder sociale contacten en voelen zich eenzamer dan ouderen zonder visuele beperking. Binnen de hulpverlening aan deze doelgroep is nog te weinig structurele aandacht voor het sociaal netwerk.

Doel en opzet

Om ouderen met een visuele beperking te ondersteunen in hun zelf-regie, is het belangrijk om hun sociale netwerk goed in kaart te brengen. Dit geeft vervolgens handvatten om het netwerk te versterken.

In dit project zetten we daarom in op:

  1. Inventariseren van beschikbare en bruikbare instrumenten om het sociale netwerk van deze doelgroep in kaart te brengen en welke aanpassingen eventueel nodig zijn om een instrument toepasbaar te maken voor de doelgroep ouderen met een visuele beperking.
  2. Ontwikkelen we een hulpmiddel voor professionals om het goede gesprek te voeren waarmee zij het sociale netwerk van de cliënt in kaart kunnen brengen.

Verslagen


Eindverslag

In dit project zijn drie gesprekshulpmiddelen om het socialen netwerk in kaart te brengen bij ouderen met een visuele beperking kwalitatief geëvalueerd bij drie zorgprofessionals en vier cliënten/ervaringsdeskundigen. Bevingen: In het algemeen geeft een gesprekstool handvatten voor tijdens een gesprek. De tools zijn door het visuele karakter voornamelijk bruikbaar door (zorg)professionals. De tools geven de (zorg)professional en de cliënt inzicht in de kracht, mogelijkheden en beperkingen van het sociale netwerk. 

I) De Groslijst tijdens het voeren van het gesprek houvast biedt waardoor er een completer beeld ontstaat van de verschillende steunmogelijkheden (emotioneel, materieel en praktisch) van het sociaal netwerk. Daarbij kan de groslijst eenvoudig hoorbaar gemaakt worden. 

II) De door professionals voorgestelde aanpassingen om de tools toegankelijker te maken (zoals voelbaar/tastbaar te maken) werden door ervaringsdeskundigen niet als oplossing ervaren omdat zij het opnemen van informatie via voelen/tasten (zoals bv Braille) niet hebben geleerd 

III) De behoefte bij cliënten aan een dergelijk instrument in de huidige vorm bleek laag.  Cliënten gaven aan dat om hulp van het sociale netwerk te accepteren het gevoel van wederkerigheid belangrijk voor hen is.

Hoewel er vanuit de overheid gestuurd wordt op het inzetten van het sociale netwerk, kan dit door de cliënt juist als belastend of ongemakkelijk worden ervaren. Het is van belang dat professionals zich hier bewust van zijn. Aanpassingen aan bijvoorbeeld de Groslijst zouden gedaan moeten worden met cliënten en professionals zodat het instrument bruikbaar is voor de doelgroep. De aangepast Groslijst zou vervolgens getest moeten worden op bruikbaarheid door wel de cliënt als de professional. Kennis over het betrekken van het sociale netwerk en de bestaande instrumenten zou meer in het onderwijs van toekomstige (zorg)professionals moeten zitten. Voor een kansrijke implementatie van gesprekstools is het zinvol om deze tijdens de opleiding te introduceren. Dit voorkomt dat een gesprekstool in de praktijk ervaren wordt als een invuloefening en bevordert bewustwording bij (zorg)professionals van confronterende aspecten die bij de cliënt kunnen spelen.’’ 

Kenmerken

Projectnummer:
637005119
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2022
2023
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. N. Bleijenberg
Verantwoordelijke organisatie:
Bartiméus