Gespreksvoering met ouders en jeugdigen: verbinding tussen JGZ-richtlijnen
Ondersteuning bij gespreksvoering in de spreekkamer
Er zijn ruim tien JGZ-richtlijnen met een focus op psychosociale problematiek van jeugdigen. Daarin komt communicatie met ouders en jeugdigen uiteenlopend aan bod. Door beperkte afstemming tussen deze richtlijnen, waren adviezen betreffende gespreksvoering in de praktijk lastig om consistent te gebruiken. Er was behoefte aan meer eenduidigheid; aan richtlijn overstijgende handvatten over hoe dient te worden omgegaan met de benadering van en gesprekken met ouders en jeugdigen.
TNO en Trimbos Instituut beoogden met dit project te komen tot een dergelijke, richtlijnoverstijgende benadering van ouders en jeugdigen. Daartoe zijn dertien bestaande richtlijnen geanalyseerd en vonden er behoeftepeilingen en reflectiebijeenkomsten plaats onder praktijkprofessionals, ouders en jeugdigen.
Resultaten
Uitkomsten betreffen een overzicht van 25 kernvaardigheden voor gespreksvoering, beschrijving van de twee gespreksmodellen motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken, en concrete aanbevelingen voor gespreksvoering in de JGZ-praktijk. Deze resultaten zijn verwerkt in: 1) Een gesprekskaartenset (100 kennis-, actie-, advies- en reflectiekaarten) 2) Een bureaukaart 3) Een informatiedocument voor toekomstige richtlijnen
De tools en het informatiedocument zijn te downloaden op de websites van NCJ, Trimbos Instituut, TNO.
Producten
Auteur: De Wolff, M., & Klein Velderman, M.
Auteur: De Wolff, M., Meije, D., De Graaf, I., & Klein Velderman, M.
Link: http://www.tno.nl
Auteur: Meije, D., & De Graaf, I.
Link: https://www.trimbos.nl/docs/1a42db72-0554-450e-8a41-f6b37a7241a8.pdf
Auteur: Meije, D., De Graaf, I., Klein Velderman, M., & De Wolff, M.
Auteur: De Graaf, I., Meije, D., De Wolff, M., & Klein Velderman, M.
Verslagen
Eindverslag
Er zijn ruim tien JGZ-richtlijnen met een focus op psychosociale problematiek van jeugdigen. Daarin komt communicatie met ouders en jeugdigen uiteenlopend aan bod. Door beperkte afstemming tussen deze richtlijnen, waren adviezen betreffende gespreksvoering in de praktijk lastig om consistent te gebruiken. Er was behoefte aan meer eenduidigheid; aan richtlijn overstijgende handvatten over hoe dient te worden omgegaan met de benadering van en gesprekken met ouders en jeugdigen. TNO en Trimbos Instituut beoogden met dit project te komen tot een dergelijke, richtlijn-overstijgende benadering van ouders en jeugdigen. Daartoe zijn dertien bestaande richtlijnen geanalyseerd en vonden er behoeftepeilingen en reflectiebijeenkomsten plaats onder praktijkprofessionals, ouders en jeugdigen.
Uitkomsten betreffen een overzicht van 25 kernvaardigheden voor gespreksvoering, beschrijving van de twee gespreksmodellen motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken, en concrete aanbevelingen voor gespreksvoering in de JGZ-praktijk. Deze resultaten zijn verwerkt in:
1) Een gesprekskaartenset (100 kennis-, actie-, advies- en reflectiekaarten)
2) Een bureaukaart
3) Een informatiedocument voor toekomstige richtlijnen
De tools en het informatiedocument zijn te downloaden op de websites van NCJ, Trimbos Instituut, TNO.
Er zijn ruim tien JGZ-richtlijnen met een focus op psychosociale onderwerpen. Daarin komt communicatie met ouders en jeugdigen uiteenlopend aan bod. Dit project van TNO Child Health en Trimbos-instituut is erop gericht professionals richtlijnoverstijgend te ondersteunen bij het voeren van gesprekken. Daartoe worden bestaande richtlijnen geanalyseerd en vindt er een behoeftepeiling plaats in de praktijk. Uitkomsten worden verwerkt in concrete producten met aanbevelingen voor toekomstige richtlijnontwikkelaars en JGZ-professionals.
Begin 2019 zijn de richtlijnanalyse en behoeftepeilingen afgerond. De documentanalyse van dertien bestaande JGZ-richtlijnen liet zien dat deze weinig praktische handvatten geven voor gespreksvoering tussen ouders/jeugdigen en professionals.
Samen met het Landelijk Ouderpanel van Opvoeden.nl, de Nationale Jeugdraad en JGZ-partners hebben we totaal drie peilingen gehouden: onder ouders (n= 302), jongeren (n=308, waarvan 259 van 12 t/m 18 jaar oud), en JGZ-professionals (n=165). Hoe ervaren ouders gesprekken met de JGZ, wat gaat volgens jongeren niet goed in deze gesprekken, en welke knelpunten zien professionals?
Doel van deze peilingen was inzicht te krijgen in ervaringen en best-practices voor de praktijk. Resultaten zijn besproken in reflectiebijeenkomsten met ouders, jongeren en professionals. Opbrengsten van het project worden in 2019 in samenwerking met de praktijk vertaald naar praktische tools voor JGZ-professionals en richtlijnontwikkelaars.