Grip op onbegrip door een reflexief lerend systeem
Doel
Dit project is gericht om een landelijk begeleidings- en onderzoekstraject op te zetten ten behoeve van het ontwikkelen van een reflexief lerend systeem waarbij:
- Netwerken op casus-, regionaal, bovenregionaal en landelijk niveau worden begeleid in het leer- en verbeterproces op basis van reflexive monitoring in action;
- Door middel van formatieve evaluatie wordt inzicht verkregen in hoe de leer- en verbeterprocessen vorm krijgen, de gewenste effecten van deze processen en in hoeverre deze effecten worden bereikt;
- De verspreiding van goede praktijken, kennisproducten en instrumenten tussen de regio’s wordt gefaciliteerd;
- Een duurzaam landelijk kennis- en ondersteunings-knooppunt wordt ontwikkeld.
Uitvoering
Om een reflexief lerend systeem op te zetten, wordt gebruik gemaakt van de methodologie Reflexive Monitoring in Action. Het traject is opgedeeld in 2 werkpakketten die in continue interactie staan met elkaar, namelijk:
- Werkpakket 1: Begeleiding leer- en verbeterprocessen
- Werkpakket 2: Monitoring en effectonderzoek
Zowel de begeleiding als de monitoringsactiviteiten richten zich op casus-, regionaal-, bovenregionaal- en landelijk niveau.