Mobiele menu

Grip op onbegrip door een reflexief lerend systeem

Doel

Dit project is gericht om een landelijk begeleidings- en onderzoekstraject op te zetten ten behoeve van het ontwikkelen van een reflexief lerend systeem waarbij:

  1. Netwerken op casus-, regionaal, bovenregionaal en landelijk niveau worden begeleid in het leer- en verbeterproces op basis van reflexive monitoring in action;
  2. Door middel van formatieve evaluatie wordt inzicht verkregen in hoe de leer- en verbeterprocessen vorm krijgen, de gewenste effecten van deze processen en in hoeverre deze effecten worden bereikt;
  3. De verspreiding van goede praktijken, kennisproducten en instrumenten tussen de regio’s wordt gefaciliteerd;
  4. Een duurzaam landelijk kennis- en ondersteunings-knooppunt wordt ontwikkeld.
Uitvoering

Om een reflexief lerend systeem op te zetten, wordt gebruik gemaakt van de methodologie Reflexive Monitoring in Action. Het traject is opgedeeld in 2 werkpakketten die in continue interactie staan met elkaar, namelijk:

  • Werkpakket 1: Begeleiding leer- en verbeterprocessen
  • Werkpakket 2: Monitoring en effectonderzoek

Zowel de begeleiding als de monitoringsactiviteiten richten zich op casus-, regionaal-, bovenregionaal- en landelijk niveau.

Kenmerken

Projectnummer:
10610322210003
Looptijd: 56%
Looptijd: 56 %
2023
2026
Gerelateerde programma's:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. V. Petit-Steeghs
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam