Groningen Beter: wat vinden inwoners van het Noorden?
Plan van aanpak
Met behulp van een kwantitatief vragenlijstonderzoek en verdiepend kwalitatief onderzoek zijn inzichten verzameld in de ervaringen, wensen, behoeften en percepties van Groningers t.o.v. zorg gerelateerde thema's.
Uitkomsten
De kwaliteit van de zorg wordt door de inwoners zeer goed gewaardeerd. De toegankelijkheid van de zorg staat echter onder druk in de provincie. Inwoners maken zich zorgen over het verdwijnen van voorzieningen, met name in Oost Groningen. Men verwacht dat dergelijke veranderingen een negatieve invloed zullen hebben op hun kwaliteit van leven. Inwoners vinden de lange wachttijden voor medisch specialistische zorg en GGZ vervelend. Een wachttijd van 4 tot 6 weken is acceptabel, maar langer niet. Zorg op afstand wordt wisselend ervaren. Veel inwoners vinden dat eenvoudige vormen van e-health de zorg beter of efficiënter maken, bv. online afspraken en het aanvragen van herhaalrecepten. Weinig inwoners verwachten dit van bv. online zelfhulp en online behandeling.