Healthy Storytelling for eHealth: Storytelling as a persuasive eHealth element to motivate people with low literacy skills for obesity prevention.
Aanpak en resultaat
Dit onderzoek zal resulteren in theorie over hoe interactieve storytelling ingebed kan worden in preventieve eHealth (Welke storytelling elementen, zoals fictieve personage, discussies, dagboeken, zijn voor eHealth geschikt en waarom?), in een ontwerpmethode (Welke ontwerpaanpak is geschikt om storytelling in eHealth te laten aansluiten bij de wensen, motivaties, en culturele achtergrond van mensen met lage geletterdheid?), en in geëvalueerde ‘demonstrators’. Middels een Research-through-Design aanpak zal nauw samengewerkt worden met obesitas patiënten, behandelaars, en mensen met laaggeletterdheid. Daarnaast zijn betrokken: een serious game bedrijf, een gezondheids-communicatiebureau, en wetenschappers vanuit ontwerp-, psychologie-, obesitas- en storytelling-disciplines.In het Healthy Storytelling project gaan we onderzoeken hoe we eHealth door interactieve storytelling kunnen ontwerpen zodat het aansluit bij mensen met een lage geletterdheid en hoe het ingezet kan worden voor obesitas preventie. Ons onderzoek zal resulteren in theorie over hoe interactieve storytelling ingebed kan worden in preventieve eHealth (“welke storytelling elementen, zoals fictieve personage, discussies, dagboeken, zijn voor eHealth geschikt en waarom?”), in een ontwerpmethode (“welke ontwerpprocessen zijn nodig om storytelling in preventieve eHealth te laten aansluiten bij de wensen, motivaties, en culturele achtergrond”), en in een aantal geëvalueerde ‘demonstrators’. In het project werken we middels een research-through-design methode nauw samen obesitas patienten, -behandelaars, en mensen met laaggeletterdheid. Ook is er een serious game ontwikkelaar en een gezondsheidscommunicatie bureau betrokken alsmede wetenschappers vanuit ontwerp-, psychologie-, obesitas- en storytelling-disciplines.