Het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap
De wijkverpleegkundige praktijk en het verpleegkunde onderwijs zijn 2 aparte werelden die door het Nijmeegs Leerlandschap een stuk dichter bij elkaar zijn gekomen. Ook zorg en welzijn zijn 2 aparte werelden die we dichter bij elkaar willen brengen.
Samen leren en werken in duobanen
De zorgprofessionals van het team wijkverpleging en de docenten verpleegkunde gaan samen leren en werken in duobanen met professionals en docenten uit het sociaal domein. Dit gaat plaatsvinden binnen het doorontwikkelde Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap.
Kennis delen in de regio
De kennis die hieruit naar voren komt wordt gedeeld met de professionals en docenten uit de gehele regio Nijmegen tijdens kennismarkten. Bij het leren in de duobanen en bij het leren in het interprofessioneel Leerlandschap onderzoeken we ‘wat er werkt'. We onderzoeken ook de vragen: ‘wat’ en ‘hoe’ leren deelnemers en wat zijn de effecten van het leren op de uiteindelijke uitvoering van de integrale ouderenzorg.
Resultaten
Lees de ervaringen van de deelnemers in 'Het leernetwerk In Zorg Wel Zijn' (pdf).
Producten
Auteur: Stan Verhaag
Link: https://publicaties.zonmw.nl/ontmoetmarkt-integrale-ouderenzorg-in-nijmegen/
Verslagen
Eindverslag
Gezamenlijke deskundigheidbevordering; Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap leidt tot meer samenwerken in de wijk.
Vraagstukken van cliënten in de wijk zitten vaak op meerdere levensdomeinen. Maar wie zijn de andere wijkprofessionals die je kunt raadplegen als de eigen kennis en expertise ontoereikend is. Zeventien deelnemers deden mee in het leernetwerk 'Nijmeegs Interprofessioneel leerlandschap'; Wijkverpleegkundigen uit drie thuiszorgorganisatie, wijkprofessionals uit het sociaal domein, docenten Verpleegkunde/Social Work en vertegenwoordiging van het cliëntperspectief. Deelnemers volgen geen scholing of cursus maar leren door te doen. Het leernetwerk is opgebouwd rond drie verschillende typen activiteiten; meelopen in elkaars beroepspraktijk, werken aan thema’s in de gemêleerde subgroep en kennis delen tijdens de gezamenlijke leernetwerkbijeenkomsten, kennismarkten of Webinars.
Er heeft professionalisering plaatsgevonden door toename van kennis van elkaars perspectieven en werkzaamheden. Deelnemers hebben hun samenwerkingscompetenties en hun netwerk uitgebreid.
Per1 april 2021 is het leernetwerk geborgd binnen het lectoraat Wijkverpleging van University of Applied Sciences
Het leernetwerk wordt verder uitgebreid met Paramedici (professionals en docenten)
Samenvatting Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap.
In het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap komen de verschillende beroepspraktijken (wijkverpleging, sociaal domein en onderwijs) bij elkaar.
Met zes professionals uit het team wijkverpleging (MBO en HBO), twee professionals uit het sociaal domein, één docent Social Work, vijf docenten verpleegkunde (MBO en HBO) en één vertegenwoordiger van Zorgbelang vormen zij het leernetwerk.
De projectleden komen vanaf half januari 2019 één keer per maand twee uur samen in het leernetwerk. De inhoud van deze bijeenkomsten worden ingevuld door onderwerpen waar de projectleden met elkaar bij stil willen staan, aansluitend op de geformuleerde doelstellingen van het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap.
Het eerste onderwerp wat besproken en vervolgens ook uitgewerkt is voor een breder publiek is het onderwerp ‘interprofessioneel samenwerken’. Er is een ontmoetmarkt ‘Bekend maakt bemind’ georganiseerd door het leernetwerk. De ontmoetmarkt bood de mogelijk om in gesprek te gaan met professionals van zorg en welzijn (van schuldhulpverlening, ouderenadviseur, woonconsulent van de woningcorporatie tot sociaal werker van het jaar 2019). Er werd volop gebruik gemaakt van het speeddaten met de twintig professionals uit het sociaal domein en het domein gezondheidszorg door de deelnemers (professionals, docenten verpleegkunde MBO/HBO, docenten Social Work, studenten en (ex)cliënten/burgers) aan de ontmoetmarkt.
Er zijn binnen het leernetwerk drie kwintetten gevormd met elk vijf professionals. Deze vijf personen lopen met elkaar mee in elkaars beroepspraktijk. Zodat binnen de vaste groep van vijf personen afwisselend twee personen met elkaar meelopen in de beroepspraktijk van de ander (duobaan). Wat betekent dat er meegekeken wordt bij de werkzaamheden van de professional in de praktijk. Het meelopen in elkaars beroepspraktijk levert leervragen op en onderwerpen die verder uitgewerkt worden in de kwintetten. Er is per kwintet een onderwerp gekozen waar men zich langere tijd op gaat focussen om uit te werken. De drie onderwerpen zijn: interprofessioneel samenwerken, persoonsgerichte zorg en de mantelzorg.
De deelnemers van het leernetwerk hebben bij aanvang van de start van het Nijmeegs Interprofessioneel Leernetwerk een eerste maal een vragenlijst ingevuld (nulmeting) waarbij de samenwerkingscompetenties zijn gemeten. Er heeft een eerste interviewronde plaats gevonden waarbij bij elk projectlid is gevraagd wat het deelnemen aan leernetwerk, het kwintet en de duobaan bijdraagt aan het leren en samenwerken van en met elkaar en wat het oplevert in de uitvoering van integrale zorg voor thuiswonende ouderen. De analyses vinden momenteel plaats.