HIER DRAAG JE BIJ AAN DE SAMENLEVING VAN DE TOEKOMST
Met het projectplan 'Hier draag je bij aan de samenleving van de toekomst' dragen we bij aan de doelstelling van deze subsidieronde om een landelijk dekkend MDT-netwerk te realiseren. De Achterhoek is nog een relatief witte vlek op dit gebied. Doordat 66% van de mbo-studenten in deze regio, waarvan de meesten in de leeftijd tussen 16 en 27 jaar, een opleiding volgt op het Graafschap College hebben we de kans om een groot deel van de Achterhoekse jongeren te bereiken. Met dit plan geven we studenten tijdens de studie op het Graafschap College de gelegenheid om zichzelf, hun talenten en hun positie en kansen in de samenleving nog beter te leren kennen. Met MDT bieden we studenten de kans om te ervaren hoe het is om een actieve rol in de samenleving op zich te nemen en een bijdrage te leveren aan die samenleving van de toekomst. In dit projectplan werken we uit op welke wijze we MDT willen koppelen aan bepaalde onderwijsprogramma’s. Samen met vijf andere partners vormt het Graafschap College een projectteam om de implementatie in goede banen te leiden. Een aantal partners heeft vanuit andere programmalijnen al enige ervaring met het invoeren van MDT, hetzij als gastorganisatie waar MDT wordt uitgevoerd of vanuit de rol m.b.t. projectmanagement en het verzorgen van trainingen. Na het eerste jaar van de projectperiode wordt een begin gemaakt met borgen en verduurzamen van de diverse activiteiten door deze stap voor stap op te nemen in de reguliere werkzaamheden. Daarbij wordt op termijn ook gestreefd naar een verdere verbreding naar de andere opleidingen in het Graafschap College en gastorganisaties buiten de branche Zorg, welzijn en sport. MDT wordt in eerste instantie ingebed in het onderwijsprogramma van de keuzedelen Persoonlijk profileren en Ondernemend gedrag. Deze keuzedelen staan open voor alle studenten van de sector Zorg welzijn en sport. Daarnaast koppelen we MDT aan de opleiding Sociaal werker. We streven ernaar dat minimaal 360 jongeren in deze projectperiode het volledige traject doorlopen. Werving, training en matching worden ingebed in de onderwijsprogramma’s. Voor de studenten start het MDT-traject met een training Young leaders. Deze wordt in eerste instantie verzorgd door daartoe opgeleide trainers van Spectrum. Docenten van de opleiding lopen in deze fase mee. In het eerste jaar volgen de betreffende docenten daarnaast een train-de-trainer-programma, zodat ze deze taak daarna kunnen overnemen. Daarmee wordt in de loop van het tweede jaar ook de training ingebed in de reguliere werkzaamheden. De studenten maken tijdens de training kennis met de gastorganisaties en onderzoeken bij welke activiteit van deze gastorganisaties ze willen aanhaken of dat ze elf met een initiatief komen. De training bestaat uit 10 bijeenkomsten van 2 uur. Daarna besteden de jongeren 60 klokuren aan de voorbereiding, uitvoeren en afronding de activiteit waarbij het uitgangspunt is dat ze iets doen voor een ander, iets dat van maatschappelijke waarde is. De activiteit zelf voeren ze uit bij gastorganisaties onder begeleiding van een jongerencoach. Voor de jongerencoaches is er ondersteuning middels voortgangsbijeenkomsten en intervisie. Om dit plan te realiseren wordt een projectstructuur opgezet bestaande uit een projectgroep en een werkgroep. De projectgroep, waarin alle partners vertegenwoordigd zijn zorgt voor aansturing, monitoring en borging. de werkgroep. De werkzaamheden die hier mee samenhangen worden door de projectgroep gedelegeerd aan twee projectleiders, waarvan reeds één ervaring heeft met het managen van een MDT-project. Daarnaast is er een werkgroep waarin de operationele werkzaamheden rond werving, training matching, begeleiding en afronding worden afgestemd en continu verbeterd. De werkgroep bestaat uit docenten van de betreffende onderwijsonderdelen en jongerencoaches van de gastdocenten en een Young leader trainer. In deze werkgroep, die onder leiding staat van de projectleiders, zijn alle deelnemende organisaties vertegenwoordigd. Verduurzamen is een belangrijk aspect van dit project. Leren van andere projecten is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Deels doen we dit al van meet af aan door verder te borduren op de ervaringen van Jong Present en Jong en meer. Daarbij zijn we van mening dat het goed mogelijk is om veruit de meeste werkzaamheden onder te brengen in de reguliere activiteiten en werkzaamheden van de deelnemende organisaties. Er zijn echter nog weinig ervaringen met het voortzetten van de MDT-activiteiten na een projectperiode. We schatten in dat de financiering van de begeleiding tijdens de MDT-activiteit bij sommige maatschappelijke organisaties een knelpunt kan gaan vormen bij de verduurzaming. Van meet af aan zal dit een aandachtspunt zijn. Graag nemen we dan ook deel aan centrale bijeenkomsten en ‘kijkje in elkaars keuken’ om te leren van anderen. We hebben samen drie jaar om deze eventuele belemmering te tackelen.