How do residents reflect in practice? Building an evidence base for meaningful reflection education in General Practitioners'''' specialty training
Projectomschrijving
Medische vervolgopleidingen zoals de huisartsopleiding zijn voor een groot deel afhankelijk van het vermogen van aios om van hun ervaringen te leren. Veel aios ervaren reflectie echter als een vage en moeilijke activiteit. Reflectie wordt daarom vaak erg versimpeld en tot een vingeroefening gemaakt.
Doel
Het doel van dit project is om reflectie concreet en waardevol te maken voor huisartsen in opleiding (aios).
Werkwijze
In dit onderzoek gaan we niet uit van een theorie over reflectie, maar beschrijven we eerst hoe reflectie van aios er concreet uitziet. Daarvoor analyseren we video- en audio opnames van groepsreflectie, leergesprekken met de opleider en persoonlijke reflectie. We brengen in kaart over welke onderwerpen aios reflecteren, met het oog op welke competenties en welke strategieën ze daarbij inzetten.
Reflectie-onderwijs
De bevindingen gebruiken we om reflectie-onderwijs in de huisartsopleiding aan te laten sluiten bij wat in de praktijk zinvolle manieren van reflectie blijken te zijn.
Interview Sven Schaepkens
Promovendus Sven Schaepkens (Erasmus MC) brengt in kaart hoe reflectie binnen de huisartsopleiding eruit ziet. ‘Wij willen een soort staalkaart te kunnen laten zien van de verschillende vormen van reflectie die er zijn en op welke manieren haios deze gebruiken.’
Producten
Auteur: Dr. M. Veen; L. de Jonge – ’t Hoen, MA; S. P. C. Schaepkens, MA(Ed)
Auteur: Sven Schaepkens
Auteur: S.Schaepkens
Auteur: S.Schaepkens
Auteur: Sven Schaepkens
Auteur: Dr. M. Veen; dr. A. de la Croix; MA; S. P. C. Schaepkens, MA(Ed)
Auteur: Dr. A. de la Croix; dr. M. Veen; S. P. C. Schaepkens, MA(Ed)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=g7jZigyfKHI
Auteur: Marije van Braak, Mike Huiskes,Sven Schaepkens, Mario Veen
Magazine: Language in Society