Huidige kennis, gebruik en kennishiaten van generieke Patient Reported Outcome Measurements bij (toekomstige) verpleegkundigen, patiënten en (toekomstige) artsen: een implementatie advies
Steeds vaker krijgen patiënten voor een afspraak in het ziekenhuis een uitnodiging om vragenlijsten over kwaliteit van leven in te vullen. Helaas blijkt dat niet alle patiënten deze vragenlijsten invullen, maar ook dat zorgverleners deze niet altijd gebruiken in de spreekkamer. Dit leidt tot de vraag of zorgverleners en patiënten genoeg kennis hebben om met deze, relatief nieuwe, vorm van informatie om te gaan.
Doel
In dit project werd, door middel van interviews en vragenlijsten, een advies genereerd met als doel de kennis over, het draagvlak voor en gebruik van deze vragenlijsten bij zowel de patiënt als de (toekomstige) zorgverlener te vergroten.
Resultaten
Er zijn 4 belangrijke thema’s waar op gelet moet worden tijdens het invoeren van de vragenlijsten:
- Zorg dat zorgverleners ontlast worden
- Motiveer en ondersteun de patiënt
- Start gelijktijdig met algemene vragenlijsten en ziekte-specifieke vragenlijsten
- Zorg dat alle (toekomstige) zorgverleners voldoende geschoold worden.