Mobiele menu

Impacter x Windesheim

‘Impacter x Windesheim’ is een uitbreiding van Impacter Zwolle; een proeftuin uit subsidieronde 1a. In subsidieronde 4b is Impacter Zwolle uitgebreid met acht gemeenten in het noordoosten. Impacter voert in een aantal gemeenten het ‘ImpacterLAB’ uit; een project in de subsidieoproep ‘Perspectief voor de jeugd’. Impacter wil met Hogeschool Windesheim, gemeente Zwolle en Stichting Alexander, de Impacter methodiek aan drie onderwijsdoelen verbinden. Daarbij wordt een aantal coaches binnen de onderwijscontext van Windesheim geplaatst. De coaches blijven onafhankelijk en ondersteunen studenten bij het uitvoeren van hun MDT. Dit kan zowel binnen als buiten de hogeschool zijn. Studenten kunnen bij Impacter x Windesheim hun eigen MDT traject vormgeven. Dit kan individueel of in groepsverband zijn. De coaches helpen de studenten stap voor stap bij het maken van keuzes en het vinden van een passende en kansrijke MDT plek, activiteit of project. We hebben hiervoor diverse methodes en gesprekstechnieken ontwikkeld. Elke MDT verschilt, maar alle studenten doorlopen dezelfde trajectstappen. Studenten verbinden hun activiteiten desgewenst aan leeruitkomsten en kunnen zo ook studiepunten (EC’s) behalen. Impacter en Windesheim werken al samen. Via hun persoonlijke profileringsruimte kunnen Windesheim studenten sinds februari 2021 een individueel Impactertraject volgen en daar ook studiepunten aan verbinden. Omdat Impacter Zwolle er voor alle jongeren is en niet alleen voor studenten van Windesheim, ontbreekt het ons binnen het huidige aanbod aan tijd en middelen om echt een grote stap te zetten. Daarom willen we onze samenwerking uitbreiden in 4c. Uit de huidige samenwerking is gebleken dat de Impacter methodiek goed aansluit op bestaande ambities en vraagstukken binnen het onderwijs. Bij Impacter x Windesheim staat de student centraal. De student kan kiezen voor een Impactertraject als onderdeel van praktijkleren of als persoonlijke profileringsruimte. Aan de hand van het bereikte leerresultaat worden leeruitkomsten binnen de eigen opleiding of daarbuiten aangetoond. De student krijgt regie om zich te ontwikkelen én die ontwikkeling aan te tonen op een manier die bij hem past. Studenten ontdekken hun talenten en drijfveren waardoor zelfvertrouwen en motivatie toeneemt. Dit vergroot het studiesucces. Op korte termijn zorgt Impacter x Windesheim voor persoonlijk uitdagend en flexibel onderwijs. Op lange termijn zijn burgerschap, persoonlijk leiderschap en socialisatie waardevolle opbrengsten.

Bij Impacter volgen studenten hun eigen weg. Samen met een coach wordt er gezocht naar dé plek waar impact gemaakt kan worden. Studenten gaan altijd actief aan de slag, of dat nu vrijwilligerswerk is of het opzetten van een eigen project. Impacter x Windesheim draagt bij aan de volgende onderwijsdoelen: 

1. Windesheim wil studenten persoonlijk, uitdagend en flexibel onderwijs bieden, waarbinnen studenten eigen regie (leren) nemen. Leren doen we samen en maatschappelijke vraagstukken zijn leidend. 

2. Twijfel over de eigen studiekeuze levert stress op en studenten kunnen een drempel ervaren om dit met hun docentbegeleider te bespreken. De onafhankelijke peer-to-peer coaching door de jonge Impactercoaches neemt deze drempel weg. Door te doen ontdekt de student wat wel bij hem past. Studiesucces en studentenwelzijn zijn belangrijke doorlopende thema’s. 

3. Corona heeft landelijk voor achterstanden in onderwijs gezorgd met name bij persoonsvorming en socialisatie. Impacter x Windesheim ondersteunt studenten bij het vinden van hun plek in de wereld (student sense of belonging). Studenten die deelnemen aan een individueel- of groepstraject ontwikkelen door te doen hun persoonlijke drijfveren en ontdekken hun rol in de maatschappij. 

Impacter x Windesheim richt zich op alle Windesheimstudenten tot 27 jaar en met name op: 

1. Studenten die ‘vastlopen’ in hun studie. Door hun MDT-traject ontdekken deze studenten wat ze willen of nodig hebben en komen weer in beweging. Zo ervaren ze én wat bij ze past én hoe waardevol het is om een ander te helpen. Dat geeft ze een goed gevoel over zichzelf, zelfvertrouwen en meer inzicht in hun eigen mogelijkheden. 

2. Studenten die willen excelleren, die een uitdaging zoeken. Impacter helpt deze studenten een plek te vinden waar ze onder meer hun netwerk kunnen uitbreiden en competenties kunnen ontwikkelen die ze dichter bij hun droom brengt. Ze leren multien interdisciplinair samenwerken, dragen bij aan maatschappelijke vraagstukken en hebben betekenisvolle ontmoetingen met elkaar en het werkveld (geldt ook voor punt 3). 

3. Studenten die impact willen maken op de maatschappij. Veel studenten willen van betekenis zijn, maar weten niet altijd hoe en waar. Ook het vinden van een stageplek is soms een uitdaging. De coach helpt met het zoeken naar een plek waar ze met hun talenten de meeste impact kunt maken.

Kenmerken

Projectnummer:
07430072110014
Looptijd: 82%
Looptijd: 82 %
2022
2025
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
B. Demmers
Verantwoordelijke organisatie:
Travers Welzijn