Implementatie en optimalisatie van Leer- en InnovatieNetwerken in de geriatrische revalidatiezorg
De ouderenzorg wordt steeds complexer. Daarom is het belangrijk om zorgprofessionals goed op te leiden, te boeien én aan boord houden. Een manier om te leren en verbeteren zijn Leer- en InnovatieNetwerken (LINs). LINs zijn zijn afdelingen in zorginstellingen waarbij zowel studenten als zorgmedewerkers onder begeleiding van docenten werken aan verbeterprojecten en samen leren en reflecteren.
Doel
In het project hebben we:
- 3 Leer- en InnovatieNetwerken (LINs) geïmplementeerd en geoptimaliseerd in de geriatrische revalidatiezorg (GRZ)
- cliënt-centred goalsetting binnen de geriatrische revalidatiezorg versterkt en verpleegkundigen en verzorgenden handvatten geboden om cliënten hierbij beter te betrekken
3 LINs geïmplementeerd en geoptimaliseerd
We hebben ervaren dat een LIN een versneller kan zijn in een proces van leren en verbeteren. Vanuit een gezamenlijke visie moet dit proces worden gefaciliteerd. Door het bevorderen van de leercultuur ontstaat er een beter werkklimaat waarmee mensen behouden kunnen blijven voor de zorg.
Cliënt-centred goalsetting versterkt
Cliënten, verpleegkundigen en verzorgenden constateerden dat het bij het gezamenlijk vaststellen en evalueren van revalidatiedoelen ontbrak aan goed geïnformeerde cliënten en aan continuïteit van ondersteuning van het doelgericht revalideren binnen het verpleegkundig team. We hebben verpleegkundigen en verzorgenden interventies aangereikt die zij kunnen inzetten.
Materialen
Promotiefilmpje
Bekijk het promotiefilmpje methodisch werken met SAMPC (Somatisch, ADL, Maatschappelijk functioneren, Psyschisch functioneren en Communicatie) in de geriatrische revalidatiezorg door studenten HBO-V Inholland op YouTube:
Artikelen en nieuwsberichten
Interview
De verpleeghuiszorg wordt steeds complexer en dat maakt leren en verbeteren essentieel. Dat zorgt uiteindelijk voor betere zorg én voor het goed opleiden en aan boord houden van collega’s. Maar hoe pak je dat aan? Lees het interview met Robbert Gobbens en Karin Bosch.
Producten
Auteur: Vaalburg, A-M., Wattel, E., Boersma, P., Hertogh, C., Gobbens, R.
Magazine: Nursing Forum
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8451803/
Auteur: M. Albers,R.J.J. Gobbens,M. Reitsma, O.A.A.M.J. Timmermans, H.L.G.R. Nies
Magazine: Nurse Education Today
Begin- en eindpagina: 1-8
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34246837/
Auteur: Vaalburg, A-M., Boersma, P., Wattel, E.M., Ket, J.C.F., Hertogh, C.M.P.M., Gobbens, R.J.J.
Magazine: International Journal of Older People Nursing
Link: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/opn.12542
Auteur: Anne Marie Vaalburg, Elizabeth Wattel, Petra Boersma, Cees Hertogh, | Robbert Gobbens
Magazine: Nursing Forum
Begin- en eindpagina: 648-659
Link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33625738/
Auteur: Vaalburg, A-M., Wattel, E.M., Boersma, P., Hertogh, C.M.P.M., Gobbens, R.J.J.
Magazine: Rahabilitation Nursing
Link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10487360/
Auteur: Albers, A., Gobbens, R.J.J., Reistma, M., Timmermans, O.A.A.M.J., Nies, H.L.G.R.
Magazine: Nurse Education Today
Link: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0260691721002458?via%3Dihub