Mobiele menu

implementatie impuls gezonde school thema welbevinden

Jongeren tussen de 11 en 16 jaar geven aan in 2021 fors meer mentale problemen en druk door schoolwerk te ervaren in vergelijking met hun leeftijdsgenoten de afgelopen twee decennia volgens de laatste HSBC studie. De verwachting was dat deze cijfers voor een groot deel gerelateerd waren aan de corona pandemie en de beperkingen die door jongeren werden ervaren. Echter blijkt uit de meest recente gezondheidsmonitor jeugd dat de mentale gezondheid van jongeren in Kennemerland wel stabiliseert of iets beter wordt, maar nog niet op het niveau is van vóór corona. Verder blijkt dat in de regio Kennemerland 29% van de jongeren aangeeft last te hebben van psychische klachten, deze klachten specificeren zich uit in o.a. nervositeit, somberheid en angst. Daarnaast ervaren toenemende percentages jongeren (54%) vaak stress, dit wordt voornamelijk veroorzaakt door school en huiswerk (39%) en alles wat de jongere daarnaast moet doen (34%). Tevens ervaart 38% regelmatig prestatiedruk. Deze cijfers liggen hoger dan het landelijk gemiddelde. Prestatiedruk manifesteert zich al op jonge leeftijd. De meest recente Kindermonitor laat zien dat prestatiedruk al op de basisschool begint: in Kennemerland ervaart 14% van de 8 t/m 11-jarigen vaak prestatiedruk.
Het onderwijs is een belangrijke leefomgeving en biedt veel kansen omdat jongeren veel tijd doorbrengen op school. Daarnaast heeft het bevorderen van mentale gezondheid op school veel voordelen. Het bevordert betrokkenheid van leerlingen bij school, heeft een positieve uitkomst op de beleving van de algehele gezondheid en draagt bij aan het voorkomen van psychische problemen op latere leeftijd. Vanuit het programma Gezonde School wordt er
methodisch aan de borging van thema’s gewerkt in het onderwijs. Eén van die thema’s is welbevinden. Onder welbevinden verstaan we een positief gevoel en positief in het leven (kunnen) staan, zelfvertrouwen, geluk, doorzettingsvermogen en energie, een gevoel dat je ertoe doet, eigenwaarde, het ervaren van steun uit de omgeving en het goed kunnen omgaan met je eigen emoties.

Doel

Mentale gezondheid is een belangrijk onderwerp, gemeenten, scholen en andere organisaties hebben hier aandacht voor. Deze aandacht is goed en nodig. Echter leidt het in praktijk ook vaak tot versnippering, overlap of de inzet van onvoldoende aansluitende interventies. Door via Gezonde School duurzaam, structureel en planmatig aan welbevinden te werken, werken scholen aan een integrale aanpak samen met ouders en verzorgers en de GGD. In een veilig en inclusief schoolklimaat ervaren leerlingen meer zelfvertrouwen en weerbaarheid. Er is minder kans op stress, probleemgedrag, angst en depressie.

Aanpak/werkwijze

Gezonde School kent een methodische aanpak volgens vier pijlers; educatie, schoolomgeving, signaleren en beleid staat de aanpak voor een blijvend resultaat. Deze aanpak gaat uit van de behoeften van school en het versterken van aanbod. Activiteiten: werving van scholen, begeleiding en advisering van projectgroepen, ondersteuning van scholen bij het opstellen van beleid, vraagbaak voor scholen, kennisuitwisseling op verschillende onderwerpen en samenwerking met het sociaal domein.

Samenwerkingspartners

De Gezonde School aanpak is gericht op leerlingen van 4 tot 23 jaar op het primair en voortgezet onderwijs en MBO. Gezonde School is een integrale aanpak die door scholen, docenten, schoolmedewerkers, ouders en verzorgers en GGD wordt uitgevoerd op school. Het betreft universele preventie.

(Verwachte) resultaten

Leerlingen zitten beter in hun vel waardoor zij zich beter kunnen ontwikkelen, beter presteren op school en er is minder schooluitval. Er is sprake van een integrale aanpak waarbij ouders actief worden betrokken. Moeilijk bespreekbare onderwerpen worden thuis makkelijker bespreekbaar. Docenten pakken signalen rondom welbevinden eerder op en adresseren deze op de juiste plaats. Welbevinden wordt geborgd in schoolbeleid. Kennisuitwisseling ten behoeve van welbevinden.

Kenmerken

Projectnummer:
10690022460004
Looptijd: 14%
Looptijd: 14 %
2024
2026
Gerelateerde programma's:
Projectleider en penvoerder:
N. Chantrel
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Kennemerland