Impuls mentale gezondheid GGD Twente: opschaling en borging uitkomsten Gezond Leven? Check ’t Even
Onze missie is om gezondheidsachterstanden te verkleinen en de kansen voor het zo gezond en veilig mogelijk opgroeien van kinderen in Twente te vergroten. GGD Twente voert sinds november 2022 Gezond Leven? Check ’t Even! (Hierna: GLCE) uit in pilotvorm en geeft hiermee invulling aan het contactmoment voor 15-16 jarigen in het regulier voortgezet onderwijs. In schooljaar 2023-2024 hebben 16 scholen (20 locaties) van de 46 locaties in Twente meegedaan. In de zomer van 2024 is het pilotproject geëvalueerd door middel van een vragenlijst onder de jeugdverpleegkundigen, -artsen en doktersassistenten die met GLCE werken. Uit deze evaluatie komen veel mogelijkheden naar voren om de implementatie te verbeteren en de interventie verder uit te rollen in de regio. Op dit moment wordt op kleine schaal vooral invulling gegeven aan het individuele preventieve aspect van de interventie. Het collectieve preventie gedeelte moet nog worden geïmplementeerd. Dit houdt in; het beter toepassen van de uitkomsten van de vragenlijst in
schoolprofielen met adviezen voor schoolgezondheidsbeleid. Deze uitkomsten kunnen ook richting geven aan het werk van de GSA’s op de scholen. GGD Twente zal ook deelnemen aan het leernetwerk mentale gezondheid om belemmeringen en kansen te delen met andere regio’s en inspiratie op te doen voor de uitrol van deze interventie en andere initiatieven in Twente. GLCE sluit aan bij landelijk (GALA), regionaal (Gezonde Generaties in Twente) en lokaal beleid (lokale nota’s en GALA-plannen).
Doel
- Deelname van GGD Twente aan het Leernetwerk Mentale Gezondheid
- Stimuleren van het gebruik van GLCE door de scholen en JGZ in de regio Twente wat daarmee leidt tot een passend advies of zorg voor de jongere.
- Verstevigen en toepassen van de uitkomsten van de vragenlijst door borging in schoolprofielen en in adviezen naar scholen
Aanpak/werkwijze
(1) Deelname van GGD Twente aan leernetwerk (onderdeel van de kennisinfrastructuur Mentale Gezondheid). GGD Twente zal medewerkers leveren die zullen gaan deelnemen aan het leernetwerk.
(2) De hoofdaanvrager/projectleider zorgt voor draagvlak intern. Het draagvlak bij scholen creëren kan tijdens bestaande schoolrelatiegesprekken van de JGZ-professional met de school en via contacten met samenwerkingsverbanden.
(3) De hoofdaanvrager stelt een interne werkgroep samen die gaat kijken naar de uitkomsten van de vragenlijsten op collectief niveau. De werkgroep onderzoekt de mogelijkheid om schoolprofielen op te stellen op basis van de uitkomsten van de vragenlijsten. Daarvoor worden enkele scholen uitgekozen waar GLCE al volledig is uitgerold zodat de uitkomsten kunnen worden geanalyseerd. Ook worden voorbeelden van andere GGD’en gebruikt voor het beter toepassen van de resultaten.
Samenwerkingspartners
- Scholen, zij dienen het belang ervan in te zien zodat zij hun mentoren kunnen instrueren deze vragenlijst door de leerlingen in hun mentoruur kunnen laten invullen.
- Samenwerkingsverbanden, zodat we op regionaal niveau kunnen terugkoppelen en kunnen bekijken wat thema’s zijn waar we op moeten investeren of waarin we samen op kunnen trekken en op lokaal niveau richting scholen om GLCE te gebruiken.
- Partners in de doorverwijzing; naar aanleiding van uitkomsten vragenlijst op collectief niveau bijvoorbeeld contact met een GGZ-instelling voor passend collectief advies aan school. Op individueel niveau doorverwijzing naar diverse partners in zorgsector en sociaal domein.
(Verwachte) resultaten
Kennis m.b.t. belemmerende en bevorderende factoren voor gebruik GLCE-vragenlijsten (volgend uit evaluatie) worden door een werkgroep in een kort rapport opgeleverd. Deze kennis zal worden gebruikt om opschaling en borging regionaal te verbeteren en landelijk zullen de resultaten met het leernetwerk worden gedeeld. De uitkomsten van de vragenlijsten en de wensen van scholen en professionals worden samengebracht in een nieuw te ontwikkelen schoolrapport.