Informatievoorziening via kiesbeter: wat willen burgers weten over kwaliteit van zorg en is deze informatie beschikbaar?
Behoefte aan centrale website
Mensen zoeken op internet vooral naar informatie over zorg en gezondheid om te kijken wat ze zelf kunnen doen aan hun klachten. De gewenste informatie hangt af van de klachten en zorgfase. Informatie op internet is onoverzichtelijk. En het is onduidelijk welke informatie betrouwbaar is. Een oplossing is een centrale website met informatie en links die daar door de overheid op zijn gezet of goedgekeurd.
Kwaliteit en kosten ontbreken
Uit een inventarisatie bleek dat informatie over de kwaliteit en kosten van zorg vaak ontbreekt.
Oplossingsrichtingen
Tijdens een invitational conference kwamen partijen tot de volgende conclusies:
- Mensen hebben recht op informatie over kwaliteit én kosten van de zorg;
- Geef objectieve én subjectieve kwaliteitsinformatie;
- Mensen willen graag informatie op maat. Zorg dat mensen geen informatie wordt onthouden;
- Zorginstituut Nederland is de partij om de kwaliteit van data achter de informatie te borgen.
Resultaten
Tekst onder kop Transparantie
Tijdens het ‘jaar van de transparantie’ heeft het ministerie van VWS ingezet op meer en betere informatie over de kwaliteit en kosten van de zorg. In totaal financierden wij 15 projecten om te komen tot betere instrumenten voor het verbeteren van de kwaliteit van zorg en bruikbare kennis ter ondersteuning van het Zorginstituut. Dit project is daar één van.
Producten
Auteur: Marieke van der Gaag Michelle Hendriks
Link: https://www.nivel.nl/sites/default/files/presentatie-marieke-van-der-gaag.pdf
Auteur: Michelle Hendriks (NIVEL), Charlotte Veenvliet (NIVEL), Uriëll Malanda (Zorginstituut Nederland)
Auteur: Michelle Hendriks
Link: http://www.nivel.nl/sites/default/files/presentatie-michelle-hendriks.pdf
Auteur: Michelle Hendriks Marieke van der Gaag Kim van Erp Dolf de Boer Judith de Jong
Link: http://goo.gl/fRdaOO
Auteur: Michelle Hendriks Dolf de Boer
Verslagen
Eindverslag
Op internet is veel informatie over de zorg en gezondheid te vinden. Maar voldoet deze informatie aan de behoefte van burgers? Via raadpleging van patiëntenorganisaties, een tweedaagse bijeenkomst met 20 burgers (zogenaamde BurgerPlatform) en een online peiling onder 591 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg hebben we in kaart gebracht welke informatie over zorg en gezondheid mensen willen hebben en welke informatie op internet beschikbaar zou moeten zijn. Vervolgens bekeken we of de gewenste informatie ook daadwerkelijk te vinden is.
Zorginstituut Nederland en andere partijen kunnen de resultaten van het project gebruiken om hun informatievoorziening beter te laten aansluiten bij de informatiebehoefte van burgers. Uiteindelijk zijn burgers in het algemeen en patiënten/cliënten in het bijzonder gebaat bij deze betere informatie.